Een vergelijking tussen Mono, Poly, PERC en Dubbele PV-modules.
Dit is een praktijktest en de resultaten zijn specifiek voor deze installatie op deze locatie. Graag onderzoeken wat de beste oplossing is voor de eigen situatie, want de resultaten kunnen verschillen naargelang de omgevingsinvloeden.
Totale zonneopbrengst per 27/03/2023 toen de resultaten opnieuw werden ingesteld:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-oost: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Het benutten van windkracht maakt zeilen een onvergetelijke ervaring. U wilt eigenlijk alleen de wind horen waaien en de golven horen breken. Maar wat is de beste manier om de boordelektronica van stroom te voorzien terwijl de motor en aggregaat zijn uitgeschakeld? Victron combineert energieopslag en zonne-opwekking om de energie te kunnen leveren die u nodig heeft. In absolute stilte.
Of u nu een weekendje gaat varen of een wereldreis plant, er is grote kans dat dezelfde Victron-oplossing voor beide een uitkomst biedt. De optimale oplossing aan boord wordt vooral bepaald door het niveau van comfort wat u zoekt. Met Victron bent u voor bijna al uw plannen van stroom voorzien, maar als voorbeeld hebben we hieronder de 'normale' en 'zwaardere' vermogensprofielen voor een 'gemiddeld' zeiljacht geïllustreerd.
Laten we eens kijken naar uw Optimal Energy-plan.
Een modern zeiljacht zit boordevol elektrische apparatuur. De meeste apparaten die worden gebruikt op een boot, gebruiken meestal gelijkstroom (DC). Grotere (huishoudelijke) apparaten hebben wisselstroom (AC) nodig. Als het gaat om het inschatten van het verbruik, tellen velen gewoon het aantal Watt op. Tijd is echter net zo belangrijk. Een magnetron kan 1000 W gebruiken, maar doet dat slechts gedurende 2 minuten. Een koelkast verbruikt misschien wel 50 Watt, maar staat 24 uur per dag aan.
Om u te inspireren hebben we 2 voorbeelden voor systemen beschreven op basis van 'normaal' en 'zwaarder' energieverbruik.
De magnetron gebruikt 1000 W per uur maar is maar 2 minuten per dag aan.
1000 W/60 x 2 = 0,3 kWh/dag
De koelkast gebruikt 50 W per uur maar staat de hele dag aan (eigenlijk koelt het slechts een ½ dag).
50 W x 24 uur/2 = 0,6 kWh / dag
Door energie op te slaan, kunt u op het water walstroom gebruiken of 's nachts zonne-energie gebruiken die overdag wordt geoogst. De omvormer zet het opgeslagen vermogen om naar 230 V. Zeiljachten hebben vaak lange tussenpozen tussen het opnieuw opladen van de accu, dus de serviceaccu moet worden voorzien van een flinke capaciteit. Als vuistregel gaan we uit van 48 uur aan boord zonder wal/motor/aggregaat/zonne-energie. Vermenigvuldig het dagelijkse stroomverbruik met een x-aantal dagen voor nog meer onafhankelijkheid.
De opslagcapaciteit van een lithiumaccu moet twee keer het dagelijkse stroomverbruik zijn.
Vanwege de ± 50% kleinere ontladingscapaciteit moet de opslagcapaciteit van een loodzuuraccu vier keer zo groot zijn als het dagelijkse stroomverbruik.
De omvormer moet voortdurend worden aangepast aan de gemiddelde belasting en afgestemd zijn op de verwachte piekstroom. Onze omvormers kunnen dit prima aan (gemiddeld 2 x hun continue stroom).
Normale en zwaardere vermogensprofielen in kWh, gebaseerd op het dagelijkse energieverbruik, dat evenredig moet zijn aan de hoeveelheid opgewekte energie.
Opslagaccu's in Ah verdubbelen de capaciteit met gebruik van loodzuuraccu's .
Hoe worden de systeemontwerp overwegingen in een robuust systeem vertaald?
Een GX 4G-module voegt mobiele internetverbinding toe aan uw Victron Energy-systeem. Als uw systeem zich binnen het bereik van een 4G-netwerk bevindt, dan zal het data naar de VRM-website sturen zodat u het systeem vanaf uw smartphone kunt volgen. De module voegt GPS-tracking toe, registreert uw trips en plaatst een geo-hek rondom de installatie. U zult per e-mail een waarschuwing ontvangen als het systeem buiten het geo-hek komt.
Victron Energy biedt meerdere 4G-modules en de GlobalLink 520-modem die, gedurende de eerste vijf jaar, zonder abonnement en maandelijkse kosten, gebruikt kunnen worden. Bekijk onze 4G-modems Bekijk onze GlobalLink 520
You’ll want to bring small devices on board for your trip. Or use household appliances like a microwave. These usually run of an AC outlet. Think of:
Being able to plug-in these device saves you the trouble of finding a DC version.
Sailing yachts have one or two diesel engines (Catamarans) to get from harbour to horizon. The engines come with alternators to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.
Once the starter batteries are recharged, the engines can also power the boat electrics and recharge the house battery. On bigger yachts you’ll find power hungry DC equipment such as anchor windlasses and bow thrusters. The engines have to be running before you can use them.
Discharging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.
There is more to a Victron BatteryProtect. The built-in shutdown delay ensures that vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in battery voltage.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Zie al onze Battery Management SystemsEen accumonitor is als een brandstofmeter voor de accu. Het registreert hoeveel stroom verbruikt en geladen is. De accumonitor berekent de laadstatus, de overgebleven capaciteit en de tijd totdat de accu leeg is. De accuspanning geeft geen nauwkeurige indicatie over de laadtoestand (zeker niet onder belasting). Een accumonitor doet dat wél.
Victron Energy accumonitors bewaren historische gegevens zoals het aantal laadcycli, diepste ontlading, hoogste spanning, laagste spanning enz. De accu monitor waarschuwt bij kritieke toestanden zoals lage spanning of laadtoestand en kan zelfs afsluiten of een aggregaat starten om dure accu schade te voorkomen.
Victron biedt accubewakers met of zonder beeldscherm. De smart-versies stellen u in staat om met behulp van onze gratis VictronConnect-app de gedetailleerde gegevens te volgen en de instellingen aan te passen.
De meeste lithiumsystemen hebben een accubeheersysteem nodig, waarmee informatie over de accu naar het grotere systeem kan worden gevoerd. Op deze manier kan een accubewaker overbodig worden. Ga naar Accubeheersysteem voor meer informatie. Bekijk al onze Accumonitors
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.
Keeping grips on all the systems on board can be a hassle. The solution: tie everything together in a single boat network using NMEA communication standards. Your boat network can include navigation equipment, tank senders, battery monitoring and much more. The status information can trigger alarms and shutdowns, adding to the safety on board. The Cerbo GX now supports the NMEA2000 out protocol, allowing you to monitor your boat’s network of systems from wherever you are.
The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.
This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).
Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.
When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx Ion BMS.
See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)A sailing yacht is home to several electronic devices. These are all connected to the house battery. Think of:
The Victron Cerbo GX is the communication-centre of your boat’s installation, allowing you to always have perfect control from wherever you are and maximises its performance. Simply connect through our Victron Remote Management (VRM) portal, or access directly, using the optional GX Touch 50 screen, a Multi Functional Display or our VictronConnect app thanks to its added Bluetooth capability.
The Victron Cerbo GX is an easy to use visual system. Instantly monitor the battery state of charge, power consumption, power harvest from PV, generator, and mains, or check tank levels and temperature measurements. Easily control the shore power input current limit, (auto)start/stop generator(s) or even set quiet periods to avoid starting the generator in the middle of the night. Change any setting to optimise the system, follow up on alerts, perform diagnostic checks and resolve challenges remotely. The Cerbo GX turns any power challenge into an effortless experience.
DC-DC-omvormers, of accu-naar-accu-laders (omvormers met ingebouwde oplaadalgoritmen) worden gebruikt in systemen met een dubbele accu, waar de (smart) dynamo en de startaccu worden gecombineerd met de serviceaccu (met gelijke of verschillende spanningen) voor het opladen. Ze kunnen ook gebruikt worden om toepassingen met speciale accu’s op te laden (bijv. boegschroeven), of om toepassingen van stroom te voorzien als die een andere spanning hebben dan de serviceaccubank.
De meeste DC-DC-acculaders kunnen worden gebruikt in 12 V- of 24 V-systemen en zijn geschikt voor zowel loodzuur- als lithium-accu's. Sommige modellen van de DC-DC-acculader kunnen parallel worden aangesloten om de uitgangsstroom te verhogen. DC-DC-acculaders zijn een perfecte en veilige oplossing voor het opladen van de lithium-accubanken van smart dynamo's (en wat dat betreft ook loodzuuraccu’s).
Lithium accu's laden met de dynamo
De meeste dynamo's kunnen niet rechtstreeks worden aangesloten op lithium-accu's. Een lithium-accu trekt meer stroom dan de dynamo kan leveren, wat blijvende schade aan de dynamo kan veroorzaken. Stroombegrenzing is een van de opties om binnen de veilige zone van de dynamo te blijven, zodat de dynamo niet beschadigd raakt.
Victron heeft meerdere oplossingen voor dit probleem, één daarvan zijn de DC-DC omvormers:
The Victron GX GSM is a 3G cellular modem that enables GX devices with mobile internet for the system and connection to the VRM Portal, allowing you to monitor your system from remote. When the boat is in range of a 3G network, it will send data to the VRM website and you can monitor the boat from your smartphone. The GSM module adds tracking the boat, recording your trips and putting up a geo-fence around the boat. You will get an alert via mail when the boat travels outside the geo-fence area.
De Victron Energy Cerbo GX is het communicatiecentrum van uw systeeminstallatie, zodat u altijd perfecte controle heeft en de prestaties gemaximaliseerd worden, ongeacht waar u zich bevindt. De optionele GX Touch 50 is een metgezel van de Cerbo GX. Het vijf inch-touchscreen geeft een overzicht van uw systeem en stelt u in staat om in een oogwenk de instellingen aan te passen.
Bewaak de actuele acculaadstatus, het stroomverbruik, de stroomopbrengst van de zonnepanelen, het aggregaat en de netspanning, of controleer de tankniveaus en temperatuurmetingen. Controleer eenvoudig de limiet van de invoerstroom van de walstroom, de (automatische) start/stop-aggrega(a)t(en), of stel zelfs stille perioden in om te voorkomen dat het aggregaat midden in de nacht opstart. Wijzig een instelling om het systeem te optimaliseren, controleer waarschuwingen, voer diagnostische controles uit en los op afstand uitdagingen op met behulp van het gratis Victron Remote Management (VRM)-portal.
De Cerbo GX is een eenvoudig te gebruiken visueel systeem en verandert elke vermogensuitdaging in een moeiteloze ervaring. Maak eenvoudig verbinding via ons Victron Remote Management (VRM)-portal of krijg direct toegang door middel van het GX Touch 50-scherm, een multifunctioneel beeldscherm. U kunt ook gebruikmaken van onze VictronConnect-app met toegevoegde Bluetooth-mogelijkheden.
A galvanic isolator prevents electrolytic corrosion. The isolator is mounted directly behind the shore power connector on board. It blocks DC currents that might leak through the shore power earth terminal. These currents can cause corrosion to all metal parts under water, like the hull, propeller, shaft, etc. The galvanic isolator should have the same power rating as the incoming shore power.
It’s a misunderstanding that galvanic corrosion occurs only in metal and aluminium hulls. In fact it can occur on any boat as soon as a metallic part (the shaft and propeller) is in contact with water. Galvanic corrosion will quickly dissolve your sacrificial anodes, and attack the shaft, propeller and other metal parts in contact with water as soon as the boat is connected to the shore-side supply. It might therefore be tempting not to connect the ground conductor: this is however extremely dangerous because Ground Fault Current Interrupters will not work nor will a fuse blow in case of a short circuit to a metal part on the boat.
The safe option is to use a Galvanic Isolator for non-metal smaller boats, or use an isolation transformer for metal boats or boats with bigger systems.
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Sailing yachts typically have long intervals between battery recharges and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Sailing yachts typically have long intervals between battery recharges and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The inverter/charger is the heart of the system. In the marina, it charges the batteries from shore power. While sailing it inverts the energy from the boat’s battery into AC power for household devices. The switch from charging to inverting and from inverting to charging is seamless.
For this power profile we would recommend:
We would recommend our Multiplus-II inverter/charger. If you have a generator on board you’ll need a Quattro inverter/charger, which has an extra input (shore power and generator).
We strongly recommend 24 Volts for new boats. The higher voltage is simply a better choice when it comes to meeting the power demands of a modern sailing yacht. If your boat’s system is based on 12 Volts, select a 12 Volts unit instead.
Dankzij de integratie van Victron tussen onze GX-serie en diverse toonaangevende fabrikanten van multifunctionele displays kunt u eenvoudig een MFD aansluiten op het hart van uw energiesysteem, zoals de Cerbo GX of de Multiplus-II GX met GX. Eenmaal aangesloten kunt u het stroomsysteem van uw boot eenvoudig bewaken en bedienen, rechtstreeks op uw Glass Bridge.
In the marina, the boat will be connected to shore power. Shore power recharges the batteries. It can also be used for maintenance and to run large AC loads.
Often shore power is limited in how much power you can draw, i.e. just 10 Amps. Berths with higher ratings might not always be available. Victron inverter/chargers allow you set a maximum shore power current. Now you can charge your batteries and turn on any equipment without blowing a fuse.
Sometimes shore power is less than perfect. You might run into voltage drops if you’re at the far end of the harbour. There could also be power surges, which could harm sensitive equipment on board. Victron’s inverter/chargers smooth out these problems and turn bad power into perfect power.
A solar charger- also called MPPT controller, harvests the power from the solar panels to charge the house battery. Solar chargers have the same charging cycles as our regular, fully automatic, battery chargers. When your boat is moored without shore spower, solar power is a great way to keep the batteries charged.
In a marine environment, the performance of solar panels changes constantly. Victron’s solar controllers use ultra fast maximum power point tracking to squeeze up to 30% more power out of your panels.
The rating of the solar charger is defined by the size of the solar panel. For solar panels of less than 150W or less, choose a 75/10 charger. If your solar panel produces between 150 and 220W, pick a 75/15 instead.
See our Solar Calculator to size the solar panels and select a MPPT chargerMore and more sailing yachts area equipped with solar panels. After all, they extend the autonomy range without the noise of a diesel engine and… for free. Victron offers a wide range of small, highly efficient, solar panels that are just perfect for boats.
See our Solar Calculator to size the solar panelsThe starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the important starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power.
The Bluetooth dongle enables you to use the VictronConnect app with VE.Direct enabled devices (without Bluetooth built-in). With the app you can have real-time insight and full control, and you can access all VE.Direct enabled devices such as the smaller VE.Direct inverters, the BMV 70x series battery monitors or MPPT solar controllers.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to values like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doBewaak en beheer uw Victron Energy-systemen vanaf elke locatie en merk mogelijke problemen vroegtijdig op door waarschuwingen en alarmen in te stellen. Met VRM heeft u altijd een perfecte controle, waar u ook bent.
VRM werkt met een GX-apparaat zoals de Cerbo GX met een internetverbinding, de GlobalLink 520 of de GSM LTE 4-g voor kleinere systemen.
Bewaak in realtime de laadstatus van de accu, het stroomverbruik, de energie-opbrengst van de zonnepanelen, het aggregaat en de netspanning. Optimaliseer de energie-opbrengst en het gebruik met historische grafieken en gedetailleerde analytische rapporten. Merk mogelijke problemen vroegtijdig op door waarschuwingen en de daaropvolgende alarmen in te stellen om definitieve storing van het systeem te voorkomen.
Controleer eenvoudig het limiet van de invoerstroom van de walstroom, de schakelaar op de omvormer, het (automatisch) starten/stoppen van de aggregaten, of stel zelfs stille perioden in om te voorkomen dat het aggregaat midden in de nacht opstart. Met VRM kunt u elke instelling wijzigen, waarschuwingen opvolgen, diagnostiche controles uitvoeren en problemen oplossen, ongeacht waar u zich bevindt.
Bekijk al onze GX-apparatenDe Lynx Smart BMS is een speciaal accubeheersysteem voor Victron Lithium Smart-accu’s. (zie hieronder voor lithium-accu's van derden). Er zijn meerdere BMS-en beschikbaar voor onze Smart Lithium-serie accu’s en de Lynx Smart is de meest uitgebreide en complete optie. De belangrijkste kenmerken zijn:
Het speciale accubeheersysteem (BMS) beschermt de Victron Lithium Smart-accu’s tegen diepe ontladingen, overladen en hoge temperaturen. Als kritische waarden worden overschreden dan treedt het BMS direct in werking: belastingen worden fysiek losgekoppeld bij diepe ontladingen en het opladen wordt gestopt als er een risico op te veel laden bestaat. Hoge temperaturen leiden tot een onmiddellijk einde aan zowel het laden als het ontladen.
Accubewaking is ingebouwd in de Lynx Smart BMS, zodat er dus geen aparte accumonitor nodig is. De accubank kan met VictronConnect via Bluetooth worden bewaakt, indien aangesloten op een GX-apparaat, en met VRM, onze oplossing voor bewaking op afstand.
Dit product maakt deel uit van het modulaire Lynx-busbarsysteem dat ook de Lynx-distributeur levert, een modulaire DC-busbar met 4 DC zekeringen en die hun status bewaakt in VictronConnect, VRM en andere DC-aansluitingen, om de distributie, zekeringen, accubewaking en/of accu besturing af te handelen.
Het Lynx-busbarsysteem kan ook gebruikt worden voor DC-distributie en de bewaking van lithium-accu's van derden. Vervang in dat geval de Lynx Smart BMS met de Lynx Shunt VE.Can voor het bewaken van een andere accu. Bekijk alle Lynx-modules
The Lynx Distributor is a modular DC busbar, with locations for four DC fuses. It will monitor the status of each fuse, and indicate its condition with a LED on the front. When connected to a Lynx Smart BMS or Lynx Shunt, the status of the fuses will be visible in VictronConnect and VRM (when the Lynx Smart BMS is connected to a GX-device).
Multiple Lynx Distributors can be used to connect all the DC-loads and charge sources on one side of the BMS, on the other side, a Lynx Power In (without fuses) or another Lynx Distributor (with fuses) can be used to connect the battery bank to the modular busbar.
Lynx Distribution system
This product is part of the modular Lynx busbar system that also provides the Lynx Smart BMS, a dedicated Battery Management System for Victron Lithium Smart Batteries (for non Victron Lithium batteries, use the Lynx Shunt).
Bekijk alle Lynx-modulesHet stroomverbruik varieert van jacht tot jacht en van eigenaar tot eigenaar, zelfs op zeiljachten. Hier zijn twee voorbeelden - met een normaal en zwaarder dagelijks energieverbruik - hoe een Optimal Energy-plan voor een zeiljacht eruit zou kunnen zien. Houd er rekening mee dat veel meer factoren bij het ontwerpen en installeren van uw optimale oplossing komen kijken: uw Victron Professional helpt u daar graag bij.
Ons gevestigde wereldwijde netwerk van lokale Victron Professionals is toegewijd u te helpen bij het vinden van een optimale oplossing voor uw uitdaging.
Bij Victron vinden we het belangrijk dat klanten snel en vakkundig worden geholpen. Dit is de reden waarom ons wereldwijde netwerk van Victron Professionals de hoogste technische knowhow heeft en zich inzet om zo snel mogelijk reparaties uit te kunnen voeren,
zodat u uw reis kunt beginnen of voortzetten, waar u ook heen gaat.