Een vergelijking tussen Mono, Poly, PERC en Dubbele PV-modules.
Dit is een praktijktest en de resultaten zijn specifiek voor deze installatie op deze locatie. Graag onderzoeken wat de beste oplossing is voor de eigen situatie, want de resultaten kunnen verschillen naargelang de omgevingsinvloeden.
Totale zonneopbrengst per 27/03/2023 toen de resultaten opnieuw werden ingesteld:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-oost: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Motorjachten zijn technische meesterwerken. Ze bieden het comfort van een huis in de compacte ruimte van een jacht. Waar u ook heen gaat, u wilt ten volle genieten van deze welverdiende luxe. Victron biedt een intelligent elektriciteitsnet dat zich aanpast aan alle uitdagingen die u op het water tegen kunt komen, Zodat u achterover kunt zitten in uw ligstoel op het dek.
Of u nu een weekendje gaat eilandhoppen met de familie of als u voor anker gaat in een prachtige baai voor een week, het is uw vakantie en u doet wat u wilt. De optimale energieoplossing varieert daarom van jacht tot jacht en van eigenaar tot eigenaar. Met Victron kunt u bijna al uw plannen realiseren, maar ter illustratie hebben we hieronder 'normale' en 'zwaardere' vermogensprofielen voor het 'gemiddelde' motorjacht weergegeven.
Laten we eens een kijken naar uw Optimal Energy-plan dat het allemaal mogelijk maakt.
Een motorjacht zou niet compleet zijn zonder een hoop elektrische apparatuur. De meeste apparaten die worden gebruikt op een boot, gebruiken meestal gelijkstroom (DC). Grotere (huishoudelijke) apparaten hebben wisselstroom (AC) nodig. Over hoeveel energie hebben we het, als we alles bij elkaar optellen? Het gaat niet alleen om de hoeveelheid Watt. Een magnetron kan 1000 W gebruiken, maar slechts gedurende 4 minuten. Een koel-/vriescombinatie verbruikt misschien 100 W, maar staat 24 uur per dag aan.
Om u te inspireren hebben we 2 voorbeelden voor systemen beschreven op basis van 'normaal' en 'zwaarder' energieverbruik.
Een magnetron verbruikt 1000 W per uur, maar staat slechts 4 minuten aan.
1000 W / 60 x 4 = 0.067 kWh / dag
Een koel-/vriescombinatie verbruikt 84 W per uur, maar staat de hele dag aan (normaal koeling ½ dag).
84 W x 24uur/2 = 1 kWh / dag
Een motorjacht heeft een goede energieopslag nodig en een krachtige omvorming naar 230 V. Als u een accubank via de motoren oplaadt, hoeft u die luidruchtige aggregaat niet aan te zetten als u 's nachts op het water voor anker ligt. Aangezien u misschien een paar dagen voor anker ligt, zal uw serviceaccu voldoende capaciteit moeten hebben. Als vuistregel berekenen we de energieopslag voor 48 uur aan boord zonder walstroom/motor/aggregaat/zonne-energie.
De opslagcapaciteit van een lithiumaccu moet twee keer het dagelijkse stroomverbruik zijn.
Vanwege de ± 50% kleinere ontladingscapaciteit moet de opslagcapaciteit van een loodzuuraccu vier keer zo groot zijn als het dagelijkse stroomverbruik.
De omvormer(s) moet(en) worden aangepast aan de gemiddelde belasting en moet(en) overeenkomen met de verwachte piekstroom van de belastingen. Onze omvormers kunnen deze piekstroom prima aan (gemiddeld 2 x de waarde van hun continue stroom).
Normale en zwaardere vermogensprofielen in kWh, gebaseerd op het dagelijkse energieverbruik, dat evenredig moet zijn aan de hoeveelheid opgewekte energie.
Opslagaccu's in Ah verdubbelen de capaciteit met gebruik van loodzuuraccu's .
Hoe worden de systeemontwerp overwegingen in een robuust systeem vertaald?
Everything you would expect in a home can also be found on a motor cruiser. All these devices need AC to run. Think of:
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator.
If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a DC-DC converter or Buck-Boost.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Zie al onze Battery Management SystemsDischarging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.
There is more to a Victron BatteryProtect. The built-in shutdown delay ensures that vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in battery voltage.
Een accumonitor is als een brandstofmeter voor de accu. Het registreert hoeveel stroom verbruikt en geladen is. De accumonitor berekent de laadstatus, de overgebleven capaciteit en de tijd totdat de accu leeg is. De accuspanning geeft geen nauwkeurige indicatie over de laadtoestand (zeker niet onder belasting). Een accumonitor doet dat wél.
Victron Energy accumonitors bewaren historische gegevens zoals het aantal laadcycli, diepste ontlading, hoogste spanning, laagste spanning enz. De accu monitor waarschuwt bij kritieke toestanden zoals lage spanning of laadtoestand en kan zelfs afsluiten of een aggregaat starten om dure accu schade te voorkomen.
Victron biedt accubewakers met of zonder beeldscherm. De smart-versies stellen u in staat om met behulp van onze gratis VictronConnect-app de gedetailleerde gegevens te volgen en de instellingen aan te passen.
De meeste lithiumsystemen hebben een accubeheersysteem nodig, waarmee informatie over de accu naar het grotere systeem kan worden gevoerd. Op deze manier kan een accubewaker overbodig worden. Ga naar Accubeheersysteem voor meer informatie. Bekijk al onze Accumonitors
Keeping grips on all the systems on board can be a hassle. The solution: tie everything together in a single boat network using NMEA communication standards. Your boat network can include navigation equipment, tank senders, battery monitoring and much more. The status information can trigger alarms and shutdowns, adding to the safety on board. The Cerbo GX now supports the NMEA2000 out protocol, allowing you to monitor your boat’s network of systems from wherever you are.
Motor cruisers have one or two diesel engines to get from harbour to horizon. The engines are designed to run continuously, for days on end. They also come with high-output alternators to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.
Once the starter batteries are recharged, the engines can also power the boat electrics and recharge the house battery. On motor cruiser you’ll find power hungry DC equipment such as anchor windlasses and bow thrusters. The engines have to be running before you can use them.
A motor cruiser is packed with dozens of electrical devices. These are all connected to the house battery. Think of:
The Buck-Boost converter is used in dual battery systems, where the (smart) alternator and the start battery are used to charge the service battery (of equal or different voltages). The Buck-boost can be used in 12V or 24V systems and is suitable for both lead acid and lithium batteries.
Charging lithium batteries from the alternator
Alternators cannot be connected directly to most lithium batteries. A lithium battery will draw more current than the alternator can supply, which may result in alternator damage. A Buck-Boost DC/DC converter solves this problem: it acts as a current limiter between the alternator and the battery.
How to select a Buck-Boost? The current rating of the DC/DC converter has to be less than the alternator’s current rating. For example: pair a 50 Amps converter with a 60 Amps alternator. In the software the ideal throughput can be defined.
When the charging capacity exceeds the limits of the Buck-Boost, consider working with DC-DC generator(s) sized to the capacity of the battery bank.
The Victron Cerbo GX is the communication-centre of your boat’s installation, allowing you to always have perfect control from wherever you are and maximises its performance. Simply connect through our Victron Remote Management (VRM) portal, or access directly, using the optional GX Touch 50 screen, a Multi Functional Display or our VictronConnect app thanks to its added Bluetooth capability.
The Victron Cerbo GX is an easy to use visual system. Instantly monitor the battery state of charge, power consumption, power harvest from PV, generator, and mains, or check tank levels and temperature measurements. Easily control the shore power input current limit, (auto)start/stop generator(s) or even set quiet periods to avoid starting the generator in the middle of the night. Change any setting to optimise the system, follow up on alerts, perform diagnostic checks and resolve challenges remotely. The Cerbo GX turns any power challenge into an effortless experience.
A galvanic isolator prevents electrolytic corrosion. The isolator is mounted directly behind the shore power connector on board. It blocks DC currents that might leak through the shore power earth terminal. These currents can cause corrosion to all metal parts under water, like the hull, propeller, shaft, etc. The galvanic isolator should have the same power rating as the incoming shore power.
It’s a misunderstanding that galvanic corrosion occurs only in metal and aluminium hulls. In fact it can occur on any boat as soon as a metallic part (the shaft and propeller) is in contact with water. Galvanic corrosion will quickly dissolve your sacrificial anodes, and attack the shaft, propeller and other metal parts in contact with water as soon as the boat is connected to the shore-side supply. It might therefore be tempting not to connect the ground conductor: this is however extremely dangerous because Ground Fault Current Interrupters will not work nor will a fuse blow in case of a short circuit to a metal part on the boat.
The safe option is to use a Galvanic Isolator for non-metal smaller boats, or use an isolation transformer for metal boats or boats with bigger systems.
The generator provides energy when shore power is not available and the boat’s engines aren’t running (or can’t supply enough power to meet the demand). The generator is usually supplemented with a inverter/charger and a battery bank. The batteries act as a backup and allow for quiet periods at night.
Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator doesn’t have to be sized for the maximum load. You can use a smaller generator which is cheaper to install, uses less fuel and produces less noise. The inverter automatically bridges the potential gap between supply and demand with support of the battery bank.
Een GX 4G-module voegt mobiele internetverbinding toe aan uw Victron Energy-systeem. Als uw systeem zich binnen het bereik van een 4G-netwerk bevindt, dan zal het data naar de VRM-website sturen zodat u het systeem vanaf uw smartphone kunt volgen. De module voegt GPS-tracking toe, registreert uw trips en plaatst een geo-hek rondom de installatie. U zult per e-mail een waarschuwing ontvangen als het systeem buiten het geo-hek komt.
Victron Energy biedt meerdere 4G-modules en de GlobalLink 520-modem die, gedurende de eerste vijf jaar, zonder abonnement en maandelijkse kosten, gebruikt kunnen worden. Bekijk onze 4G-modems Bekijk onze GlobalLink 520
The Victron GX GSM is a 3G cellular modem that enables GX devices with mobile internet for the system and connection to the VRM Portal, allowing you to monitor your system from remote. When the boat is in range of a 3G network, it will send data to the VRM website and you can monitor the boat from your smartphone. The GSM module adds tracking the boat, recording your trips and putting up a geo-fence around the boat. You will get an alert via mail when the boat travels outside the geo-fence area.
De Victron Energy Cerbo GX is het communicatiecentrum van uw systeeminstallatie, zodat u altijd perfecte controle heeft en de prestaties gemaximaliseerd worden, ongeacht waar u zich bevindt. De optionele GX Touch 50 is een metgezel van de Cerbo GX. Het vijf inch-touchscreen geeft een overzicht van uw systeem en stelt u in staat om in een oogwenk de instellingen aan te passen.
Bewaak de actuele acculaadstatus, het stroomverbruik, de stroomopbrengst van de zonnepanelen, het aggregaat en de netspanning, of controleer de tankniveaus en temperatuurmetingen. Controleer eenvoudig de limiet van de invoerstroom van de walstroom, de (automatische) start/stop-aggrega(a)t(en), of stel zelfs stille perioden in om te voorkomen dat het aggregaat midden in de nacht opstart. Wijzig een instelling om het systeem te optimaliseren, controleer waarschuwingen, voer diagnostische controles uit en los op afstand uitdagingen op met behulp van het gratis Victron Remote Management (VRM)-portal.
De Cerbo GX is een eenvoudig te gebruiken visueel systeem en verandert elke vermogensuitdaging in een moeiteloze ervaring. Maak eenvoudig verbinding via ons Victron Remote Management (VRM)-portal of krijg direct toegang door middel van het GX Touch 50-scherm, een multifunctioneel beeldscherm. U kunt ook gebruikmaken van onze VictronConnect-app met toegevoegde Bluetooth-mogelijkheden.
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Motor cruisers typically have large power demands and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Motor cruisers typically have large power demands and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
On motor cruisers you’ll need an intelligent inverter/charger that automatically switches between various sources to cater for all power needs.
In the marina shore power will be used to feed the boat’s AC grid and charge the batteries. When no shore power is available, the batteries will power both the DC and the AC grid. Power can be drawn from the boat’s engines while sailing. If the power demand gets too high or the batteries get low, the generator will kick in to power the load and charge the batteries.
Thanks to PowerAssist, the generator doesn’t have to be sized for the maximum load. You can use a smaller generator which is cheaper to install, uses less fuel and produces less noise.
If you don’t have a generator on board, a Multiplus is all you need. With a generator on board a Quattro is the better choice.
We strongly recommend 24 Volts for new boats. The higher voltage is simply a better choice when it comes to meeting the power demands of a motor cruiser. If your boat’s system is based on 12 Volts, select a 12 Volts unit instead. If you have dissimilar battery banks, consider charging them using a DC-DC converter, or have it power several dissimilar appliances with a different voltage than the house battery.
Generally speaking, a 3 kVA unit will be big enough, unless the power consumption is higher than average. For example: when you have an air conditioner on board. If this is the case, choose a 5 kVA unit.
Dankzij de Victron integratie tussen onze GX serie en verschillende toonaangevende fabrikanten van Multi Functional Displays kunt u eenvoudig een MFD aansluiten op het hart van uw energiesysteem, zoals de Cerbo GX of de MultiPlus-II GX met GX. Eenmaal aangesloten kunt u gemakkelijk het stroomsysteem van uw boot bewaken en bedienen, rechtstreeks op uw Glass Bridge.
Usually shore power is available in the marina; it is used to run large AC equipment on board and recharge the batteries. Larger boats need a three phase supply. Sometimes shore power can’t provide enough power to cater for the total AC load of the boat. It might also just be single phase.
Often shore power is limited in how much power you can draw, i.e. just 10 Amps. Berths with higher ratings might not always be available. Victron inverter/chargers allow you set a maximum shore power current. Now you can charge your batteries and turn on any equipment without blowing a fuse. Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator and batteries can automatically bridge the gap between supply and demand.
Sometimes shore power is less than perfect. You might run into voltage drops if you’re at the far end of the harbour. There could also be power surges, which could harm sensitive equipment on board. Victron’s inverter/chargers smooth out these problems and turn bad power into perfect power.
Solar panels won’t be able to cover all the power needed, but they can reduce the running time of the generator and fuel costs.
A solar charger - also called MPPT controller, harvests the power from the solar panels to charge the house battery. Solar chargers have the same charging cycles as our regular, fully automatic, battery chargers. When your boat is moored without shore spower, solar power is a great way to keep the batteries charged.
In a marine environment, the performance of solar panels changes constantly. Victron’s solar controllers use ultra fast maximum power point tracking to squeeze up to 30% more power out of your panels.
See our Solar Calculator to size the solar panels and select a MPPT chargerSolar panels won’t be able to cover all the power needed, but they can reduce the running time of the generator and fuel costs. Victron offers a wide range of highly efficient solar panels that are just perfect for marine use.
The starter battery is needed to start your boat’s engines. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter batteries should be ready to go. Always use a BatteryCombiner to connect the starter batteries to the rest of the electrical system; it prevents an accidental drain of power.
The GX Touch 50 display allows you to have an instant overview of your system and adjust settings in the blink of an eye. Simply connected to the Cerbo GX with one cable, its super slim 5 inch waterproof design and its top-mountable setup bring a lot of flexibility when creating a crisp and clean dashboard.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to values like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doThe Lynx Distributor is a modular DC busbar, with locations for four DC fuses. It will monitor the status of each fuse, and indicate its condition with a LED on the front. When connected to a Lynx Smart BMS or Lynx Shunt, the status of the fuses will be visible in VictronConnect and VRM (when the Lynx Smart BMS is connected to a GX-device).
Multiple Lynx Distributors can be used to connect all the DC-loads and charge sources on one side of the BMS, on the other side, a Lynx Power In (without fuses) or another Lynx Distributor (with fuses) can be used to connect the battery bank to the modular busbar.
Lynx Distribution system
This product is part of the modular Lynx busbar system that also provides the Lynx Smart BMS, a dedicated Battery Management System for Victron Lithium Smart Batteries (for non Victron Lithium batteries, use the Lynx Shunt).
Bekijk alle Lynx-modulesBewaak en beheer uw Victron Energy-systemen vanaf elke locatie en merk mogelijke problemen vroegtijdig op door waarschuwingen en alarmen in te stellen. Met VRM heeft u altijd een perfecte controle, waar u ook bent.
VRM werkt met een GX-apparaat zoals de Cerbo GX met een internetverbinding, de GlobalLink 520 of de GSM LTE 4-g voor kleinere systemen.
Bewaak in realtime de laadstatus van de accu, het stroomverbruik, de energie-opbrengst van de zonnepanelen, het aggregaat en de netspanning. Optimaliseer de energie-opbrengst en het gebruik met historische grafieken en gedetailleerde analytische rapporten. Merk mogelijke problemen vroegtijdig op door waarschuwingen en de daaropvolgende alarmen in te stellen om definitieve storing van het systeem te voorkomen.
Controleer eenvoudig het limiet van de invoerstroom van de walstroom, de schakelaar op de omvormer, het (automatisch) starten/stoppen van de aggregaten, of stel zelfs stille perioden in om te voorkomen dat het aggregaat midden in de nacht opstart. Met VRM kunt u elke instelling wijzigen, waarschuwingen opvolgen, diagnostiche controles uitvoeren en problemen oplossen, ongeacht waar u zich bevindt.
Bekijk al onze GX-apparatenDe Lynx Smart BMS is een speciaal accubeheersysteem voor Victron Lithium Smart-accu’s. (zie hieronder voor lithium-accu's van derden). Er zijn meerdere BMS-en beschikbaar voor onze Smart Lithium-serie accu’s en de Lynx Smart is de meest uitgebreide en complete optie. De belangrijkste kenmerken zijn:
Het speciale accubeheersysteem (BMS) beschermt de Victron Lithium Smart-accu’s tegen diepe ontladingen, overladen en hoge temperaturen. Als kritische waarden worden overschreden dan treedt het BMS direct in werking: belastingen worden fysiek losgekoppeld bij diepe ontladingen en het opladen wordt gestopt als er een risico op te veel laden bestaat. Hoge temperaturen leiden tot een onmiddellijk einde aan zowel het laden als het ontladen.
Accubewaking is ingebouwd in de Lynx Smart BMS, zodat er dus geen aparte accumonitor nodig is. De accubank kan met VictronConnect via Bluetooth worden bewaakt, indien aangesloten op een GX-apparaat, en met VRM, onze oplossing voor bewaking op afstand.
Dit product maakt deel uit van het modulaire Lynx-busbarsysteem dat ook de Lynx-distributeur levert, een modulaire DC-busbar met 4 DC zekeringen en die hun status bewaakt in VictronConnect, VRM en andere DC-aansluitingen, om de distributie, zekeringen, accubewaking en/of accu besturing af te handelen.
Het Lynx-busbarsysteem kan ook gebruikt worden voor DC-distributie en de bewaking van lithium-accu's van derden. Vervang in dat geval de Lynx Smart BMS met de Lynx Shunt VE.Can voor het bewaken van een andere accu. Bekijk alle Lynx-modules
Het stroomverbruik varieert van jacht tot jacht en van eigenaar tot eigenaar. Het Optimal Energy-plan moet altijd worden ontworpen met de specifieke kenmerken van het jacht in gedachten. Echter, om alvast aan de slag te gaan, zijn hier twee voorbeelden -met een normaal en een zwaarder dagelijks energieverbruik- van Optimal Energy voor een motorjacht.
Houd er rekening mee dat veel meer factoren bij het ontwerpen en installeren van uw optimale oplossing komen kijken: uw Victron Professional helpt u daar graag bij.
Ons gevestigde wereldwijde netwerk van lokale Victron Professionals is toegewijd u te helpen bij het vinden van een optimale oplossing voor uw uitdaging.
Bij Victron vinden we het belangrijk dat klanten snel en vakkundig worden geholpen. Dit is de reden waarom ons wereldwijde netwerk van Victron Professionals de hoogste technische knowhow heeft en zich inzet om zo snel mogelijk reparaties uit te kunnen voeren,
zodat u uw reis kunt beginnen of voortzetten, waar u ook heen gaat.
4 personen