8. Bijlage
8.1. Initiële laadprocedure zonder BMS
Als om wat voor reden dan ook de initiële laadprocedure zonder BMS moet worden uitgevoerd, is dit de procedure daarvoor. Deze procedure dient alleen voor het laden van een enkele accu. Houd er rekening mee dat dit niet iets is wat wij aanbevelen omdat dit proces riskant kan zijn. Deze procedure mag alleen uitgevoerd worden onder constant toezicht. Een constante VictronConnect-sessie moet open staan om op elk ogenblik de celspanningen te bewaken. Celspanningen kunnen zeer snel stijgen naarmate de cellen volledig opgeladen zijn, dus moet de toezichthouder onmiddellijk kunnen optreden om een scenario te vermijden van een gevaarlijke te hoge spanning van een cel. Een cel mag nooit 4 V overschrijden.
Waarschuwing
Opladen zonder BMS wordt niet aangeraden. Het kan riskant zijn en er moet te allen tijde een toezichthouder aanwezig zijn.
Aanbevolen laadinstellingen bij het uitvoeren van initieel laden zonder BMS WAARSCHUWING: Gebruik deze instellingen alleen tijdens het initiële laadproces | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Accumodel | Maximale laadstroom | Laadprofiel | Absorptiespanning | Absorptietijd | Druppellaadspanning | Opslagspanning |
12,8 V - 60 Ah | 20 A | Lithium, vast | 13,8 V | 12 h | 14,2 V | 13,5 V |
12,8 V - 100 Ah | 30 A | Lithium, vast | 13,8 V | 12 h | 14,2 V | 13,5 V |
12,8 V - 160 Ah | 50 A | Lithium, vast | 13,8 V | 12 h | 14,2 V | 13,5 V |
12,8 V - 200 Ah | 60 A | Lithium, vast | 13,8 V | 12 h | 14,2 V | 13,5 V |
12,8 V - 300 Ah | 100 A | Lithium, vast | 13,8 V | 12 h | 14,2 V | 13,5 V |
25,6 V - 200 A 1) | 60 A | Lithium, vast | 27,0 V | 12 h | 27,6 V | 27,0 V |
1) Houd er rekening mee dat de absorptie-, druppelladen- en opslagwaarden voor 25,6 V accu's verschillen van die van 12,8 V accu's. Ze verdubbelen niet. Dit komt door het verschillende aantal cellen. |
Laadprocedure:
Gebruik een acculader die geschikt is voor lithium-accu's, zoals een Blue Smart-acculader.
Stel de acculader in op het laadprofiel zoals aangegeven in bovenstaande tabel.
De toezichthouder verbindt de VictronConnect-app met de accu.
De toezichthouder bewaakt de individuele celspanningen de hele tijd.
De toezichthouder onderbreekt het laadproces van de accu onmiddellijk zodra een accu celspanning hoger wordt dan 4 Volt.
Het proces is voltooid als alle celspanningen tussen 3,5 V en 3,6 V liggen
8.2. Microcontroller herstartprocedure
Waarschuwing
Het uitvoeren van deze procedure is alleen nodig als de accu veel te diep ontladen is. Volg de onderstaande instructies zorgvuldig voordat de accu geopend wordt, om er zeker van te zijn dat deze procedure echt nodig is. Gebruik deze procedure alleen als laatste redmiddel, nadat alle andere opties voor probleemoplossing zijn uitgevoerd!
Waarschuwing
Deze procedure omvat het openen van het accudeksel en het tijdelijk loskoppelen van de positieve pool van de interne printplaat van de accu. De procedure mag alleen door Victron Energy-leveranciers of -distributeurs, -technici of professionele gebruikers uitgevoerd worden. Raadpleeg bij twijfel over het uitvoeren van deze procedure de Victron Energy-leverancier of -distributeur.
Inleiding en wanneerdeze procedure gebruikt moet worden
Nadat een accu veel te diep is ontladen met klemspanningen lager dan 8 V of 16 V voor een 12 V-model of 16 V voor respectievelijk 12 V of 24 V accu's, is een speciale langzame laadprocedure vereist om te proberen de accu te herstellen. Deze procedure wordt gedetailleerd beschreven in hoofdstuk “Accu met zeer lage klemspanning”.. Lees dat hoofdstuk aandachtig. Na een te diepe ontlading kan het gebeuren dat de microcontroller niet goed opstart. In dit hoofdstuk wordt uitgelegd hoe dit verholpen kan worden door de microcontroller opnieuw op te starten. Volg voordat de accu geopend wordt eerst zorgvuldig onderstaande instructies om er zeker van te zijn dat het uitvoeren van deze procedure nodig is.
Let op dat accu’s, als ze correct geïnstalleerd en gebruikt zijn, nooit tot dat niveau zullen worden ontladen: zorg ervoor te begrijpen waarom dit is gebeurd en pas de installatie en/of werking van het systeem in overeenstemming hiermee aan.
Let op dat de informatie in dit hoofdstuk bedoeld is voor installateurs of technisch gekwalificeerde gebruikers om te helpen bij het herstellen van een dergelijke situatie zonder dat de accu voor reparatie hoeft te worden opgestuurd. Als u het niet prettig vindt om deze procedure zelf uit te voeren, neem dan contact op met een Victron service- of reparatiecentrum dat dit graag voor u doet. En nogmaals,let op dat, als celspanningen lager dan 2 V worden, de schade al berokkend is. In het beste geval is de accucapaciteit merkbaar verminderd; in het ergste geval moet de accu vervangen worden.
Hoe een vasthangende microcontroller te herkennen:
Zorg er eerst voor dat het systeem zich binnen de operationele parameters bevindt:
De accutemperatuur moet hoger zijn dan de te lage ontkoppeltemperatuur (standaard is 5 °C of 41 °F).
De accu moet geladen zijn en de accuspanning moet boven 13 V (26 V) zijn.
De BMS-kabels tussen de accu en het BMS moeten aangesloten zijn en in goede staat verkeren.
Controleer nu of het BMS nog steeds belastingen en laders signaleert om los te koppelen. In deze tabel wordt beschreven hoe dat gedaan moet worden voor alle beschikbare BMS’en
Het BMS staat niet toe dat belastingen en laders werken wanneer: | |
---|---|
SmallBMS | De blauwe “Belasting Aan”-LED is uit en de rode “Temp of OVP”-LED is aan. |
VE.Bus BMS | De rode LED is aan, de blauwe LED is uit en de MultiPlus- / Quattro-LED is aan. |
Lynx Smart BMS | In VictronConnect (of in het IO-tabblad van een GX-apparaat) zijn zowel de “Toestaan te laden”- als de “Toestaan te ontladen”-parameters uitgeschakeld. |
Smart BMS CL 12/100 | De gele en oranje LED’s zijn uit. |
Smart MPPT 12/200 | De gele en oranje LEDs zijn uit. |
BMS 12/200 | De “laad” “uitgang aan” LEDs zijn uit |
Als laatste, controleer of de accu niet zichtbaar is in de VictronConnect-apparaatlijst. Als de accu zichtbaar is, werkt de microcontroller normaal en is het schakelen van de voeding niet nodig.
Microcontroller herstart procedure:
Waarschuwing
Het openen van de accu zal 12 VDC (of 24 VDC) spanningen blootleggen die niet geïsoleerd kunnen worden.
Gebruik ALTIJD geïsoleerde gereedschappen tijdens het werken aan accu’s.
Voorkom kortsluiting tussen de accuklemmen, de accucelklemmen, de cel-busbars en / of de interne printplaat. Er is geen bescherming door een zekering.
1 | Benodigd gereedschap:
| ||
2 |
| ||
3 |
| ||
4 |
| ||
5 |
Let opDe isolatietape is een voorzorgsmaatregel om een mogelijke kortsluiting tussen de positieve accuklem en de negatieve rail te voorkomen. | ||
6 |
| ||
7 |
| ||
8 |
| ||
9 |
| ||
10 |
Als het BMS belastingen en laders toestaat, is de procedure geslaagd. * Let op als de accu niet in de apparaatlijst verschijnt dit kan komen doordat Bluetooth is uitgeschakeld. Raadpleeg het Problemen met VictronConnect hoofdstuk voor meer informatie. |
8.3. Celbalancering
Waarom cel balanceren nodig is
Hoewel zorgvuldig geselecteerd tijdens het productieproces, zijn de cellen in de accu niet 100 % identiek. Daarom zullen sommige cellen, tijdens de cycli, eerder opladen of ontladen dan de andere cellen. Deze verschillen zullen in de loop van de tijd toenemen als de cellen niet regelmatig worden gebalanceerd.
De stroom door een lithiumcel is echter, wanneer deze volledig is opgeladen, bijna nul. Achterblijvende cellen worden niet verder opgeladen, tenzij ze “hulp” ontvangen van celbalanceringselektronica.
Hoe werkt cel balanceren
De accu heeft ingebouwde ”actieve” en ”passieve” celbalancering. Dit zorgt ervoor dat alle cellen in balans zijn. Elke celspanning wordt bewaakt en indien nodig wordt energie verplaatst van de cel(len) met de hoogste spanning naar de cellen met een lagere spanning. Dit proces gaat door totdat alle celspanningen binnen 0,01 V van elkaar liggen.
Wanneer vindt cel balanceren plaats
”Actief” cel balanceren start wanneer de eerste cel 3,3 V heeft bereikt of minder voor accu's die ernstig uit balans zijn.
”Passief” cel balanceren start wanneer de celspanningen 3,50 V zijn. Dit kan alleen voorkomen in de absorptie laadfase, aangezien gedurende deze fase de laadspanning (14,2 V of 28,4 V) hoog genoeg is om de cellen voldoende spanning te laten bereiken om de kleinere celverschillen te herstellen.
Het celbalanceringsproces bereikt het einde wanneer alle cellen een spanning hebben bereikt van 3,55 V en de laadstroom beneden de 1,5 A gezakt is. Balanceren is voltooid wanneer de laadspanning nog verder gezakt is.
Hoe ervoor te zorgen dat de accu gebalanceerd blijft
Een vaste absorptieperiode van 2 uur is aanbevolen voor lithium-accu's, zodat er genoeg tijd is voor het cel balanceren. Het is belangrijk regelmatig de accu volledig op te laden. Dit moet om te zorgen dat de accu voldoende tijd in de absorptiefase doorbrengt. Een keer per maand volledig laden moet voldoende zijn. Echter, er zijn sommige toepassingen waarbij de accucellen sneller dan normaal in onbalans raken. Dit is het geval wanneer het systeem intensief gebruikt wordt, of wanneer de accubank bestaat uit meerdere accu’s in serie. Om te zorgen dat de accu goed gebalanceerd is het wekelijks volledig opladen nodig voor:
Systemen met een accubank die accu’s bevatten die in serie geschakeld zijn.
Systemen die elke dag of een paar keer per week geladen / ontladen worden.
Systemen met hoge ontladingsstromen.
Systemen met korte laadperioden of lage laadspanningen.
Het is niet mogelijk het celbalanceren te versnellen.
Let op dat een hogere laadspanning het cel balanceren niet versnelt. De cellen worden opgeladen door stroom en niet door spanning. Door stroom in een cel te voeren, zal de spanning in de loop van de tijd toenemen, maar dit is een vast proces en een hogere spanning zal dit proces niet versnellen. Daarnaast wordt de balanceringssnelheid bepaald door de maximale stroom (1,8 A) van de actieve en passieve balanceringscircuits.
Hoe de celbalansstatus te bewaken
Gebruik de VictronConnect-app om de celbalans status van de accu te bewaken. De app zal 4 balans statussen aangeven. Deze zijn:
|
Tip
Voor meer informatie over deze 4 fases, klik op de informatietekst, die te vinden is beneden de celstatuslijst en een pop-up scherm zal openen met een uitleg van elke fase.
De app geeft ook het aantal dagen sinds de laatste volledige acculading aan. Wanneer de volle lading meer dan 30 dagen geleden was, dan zal de status “onbekend” zijn. Dit betekend dat de accu niet de aanbevolen maandelijkse volledige lading heeft gekregen.