Een vergelijking tussen Mono, Poly, PERC en Dubbele PV-modules.
Dit is een praktijktest en de resultaten zijn specifiek voor deze installatie op deze locatie. Graag onderzoeken wat de beste oplossing is voor de eigen situatie, want de resultaten kunnen verschillen naargelang de omgevingsinvloeden.
Totale zonneopbrengst per 27/03/2023 toen de resultaten opnieuw werden ingesteld:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-oost: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Als je niet kan wachten om weer de weg op te gaan,
dingen zien die je wellicht nooit meer ziet,
het leven aan boord moet zo comfortabel mogelijk zijn.
Wie kan er nu een vers kopje koffie of een warme maaltijd weerstaan, rechtstreeks geserveerd vanuit uw cabine? Geen wonder dat er een grotere vraag is naar vermogenselektronica die complete ‘keuken’-uitbreidingen aan boord van stroom kunnen voorzien. Zodra u weer op pad bent, wilt u het allemaal zonder gedoe. Daarom is ons brede assortiment gebruiksvriendelijke producten gemaakt voor onderweg. De professionele kwaliteit is het resultaat van 45 jaar innovatie en probleemoplossing.
Dus, kan je niet wachten op weer op pad te gaan?
Het dagelijkse energieverbruik wordt berekend door de som van alle verbruikers op te tellen en te vermenigvuldigen met de hoeveel tijd die ze per dag worden gebruikt: Tel alle Watts van de gelijktijdig gebruikte verbruikers bij elkaar op om het benodigde piekvermogen te berekenen.
Hieronder staan de belangrijkste ontwerpoverwegingen uitgelegd. Klik op de vragen voor de aanbevelingen van onze technici.
Het dagelijkse vermogensprofiel van deze vrachtwagen kan niet uit de startaccu gehaald worden zonder het risico te lopen dat de accu leeg raakt, en daarom is een extra serviceaccu nodig. Victron Energy biedt meerdere mogelijkheden voor de serviceaccu, maar de belangrijkste keuze is tussen loodzuur en lithium. De keuze hangt voornamelijk af van de verwachte prestaties, de kosten per cyclus en de fysieke aspecten (grootte/gewicht). De keuze met betrekking tot de accutechnologie heeft ook gevolgen voor de andere systeemcomponenten die direct aangesloten zijn of de accu’s aansturen.
In het algemeen wordt lithium gebruikt als de dagelijkse vraag naar energie extreem groot is, als supersnel laden essentieel is of als er gewichts- of ruimtebeperkingen zijn. Lithium heeft ook een lagere kostprijs per cyclus. Loodzuur heeft een lagere initiële kostprijs en is perfect voor gewone, minder veeleisende vermogensprofielen en als gewicht en ruimte geen probleem zijn. Het bovenstaande doet waarschijnlijk geen recht aan 45 jaar knowhow op het gebied van accu ontwikkeling, voor meer info kunt u onze deep dive raadplegen.
2x 12 Volt Deep Cycle AGM 165 Ah. Aangezien er geen ruimte- of gewichtsbeperkingen aan boord van deze vrachtwagen zijn en de belastingen niet extreem veeleisend zijn of de hele dag moeten kunnen voortduren, kunnen voor het dagelijkse gebruik twee aaneengekoppelde 12 Volt Deep Cycle AGM 165 Ah-accu’s bijdragen om de belasting met gemak aan te kunnen. Lithium zou een beter alternatief zijn als er ook veeleisende verbruikers zijn die intensief worden gebruikt, maar door de hogere initiële kosten van de accu en de bijbehorende onderdelen, is dit niet de goedkoopste optie.
Hoe worden de systeemontwerp overwegingen in een robuust systeem vertaald?
Elk ‘huishoudelijk’ apparaat of ‘zwaar gereedschap’ dat in een thuis- of werkomgeving te vinden is, kan ook in onafhankelijke energiesystemen gevonden worden. Al deze apparaten hebben wisselstroom nodig om te kunnen functioneren (230 V of 110 V).
Sommige van deze apparaten, zoals computers, kunnen gevoelig zijn voor de kwaliteit van het omgevormde vermogen (slecht AC-ingangsvermogen van de wal- of aggregaatstroom kan deze kwaliteit negatief beïnvloeden). Motoraangedreven of warmte opwekkende apparatuur kan piekvermogen voor het opstarten vereisen. Al onze omvormers produceren een zuivere sinusgolf, zelfs als de kwaliteit van de AC-ingang minder goed is, wat ervoor zorgt dat gevoelige belastingen kunnen worden gevoed en dat ze gebruik kunnen maken van een piekvermogen van, over het algemeen, 2x de nominale capaciteit van de omvormer om zelfs de zwaarste belastingen, of eigenlijk elke belasting, probleemloos aan te drijven.
Voorbeelden van AC apparatuur
Voertuigen en boten zijn uitgerust met motor(en) die vermogen opwekken om zich voort te bewegen, maar die ook elektrische energie opwekken door middel van dynamo's. Dynamo's wekken elektrische gelijkstroom (DC) op uit mechanische energie, de energiedie gebruikt wordt om op te slaan in de accubank of om de gelijkstroom-apparatuur rechtstreeks van stroom te voorzien.
Kleine motoren hebben meestal kleine dynamo's, grotere motoren hebben meestal grotere dynamo's, soms zijn ze zelfs uitgerust met (extra) krachtige dynamo's om de opbrengst te verhogen. Voertuigen, vooral die met Euro 4/5-motoren, kunnen voorzien zijn van smart (variabele spanning) dynamo's, waarbij de opbrengst op basis van de bedrijfsomstandigheden van het voertuig geregeld wordt. Dit zorgt ervoor dat het opladen van een secundair accusysteem tot een bruikbaar niveau onsuccesvol is. Lithium-serviceaccu’s kunnen de dynamo van de motor zwaar belasten, en daarom moet deze waarschijnlijk beschermd worden tegen oververhitting of vroege slijtage.
Ongeacht het type dynamo van de motor, of het type serviceaccu, Victron Energy biedt een breed scala aan oplossingen om elke dynamo veilig op elke accubank aan te sluiten, zonder daarbij de smart dynamo of accu's te beschadigen. Raadpleeg onze informatiebladen voor meer informatie. Raadpleeg ook de documentatie van de fabrikant om te zien welk vermogen de dynamo kan leveren. Voor lithium-servicebanken en conventionele of smart dynamo's, adviseren we om de vermogensspecificatie van de dynamo met 50 % te berekenen, zodat de dynamo niet overbelast raakt.
Zie al onze DC-DC laders Bekijk alle accuscheiders Zie al onze (Smart) BMS mogelijkheden
Accuscheiders worden toegepast om startaccu en serviceaccu op een veilige manier parallel aan te sluiten.
De accuscheider zorgt ervoor dat de serviceaccu kan worden opgeladen als de motor draait (op een vooraf ingestelde spanning). De serviceaccu wordt losgekoppeld van de startaccu als de spanning daalt tot onder een druppelniveau, waardoor voorkomen wordt dat deze ontlaad door belastingen die van de serviceaccu komen. Victron Energy biedt accuscheiders in verschillende modellen en maten. Welke accuscheider voor u het beste is kan afhangen van uw type systeem.
Nood start: in geval van een startaccu probleem, kan met sommige accuscheiders met de service accu gestart worden, zie de informatiebladen voor meer informatie. Project-Id-Version: Victron Energy website Language: nl MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: 8bit X-Generator: POEditor.com
Als alternatief voor het gebruik van accuscheiders: andere opties kunnen meer controle- en configuratiemogelijkheden bevatten, met name om niet-gereguleerde dynamo's te beschermen tegen oververhitting en lithium-accu's tegen overmatig (ont)laden. Voor het combineren van loodzuuraccu's kunnen DC-DC-acculaders overwogen worden. De opties voor lithium-serviceaccu’s zijn onder meer: DC-DC-acculaders, speciale lithium-accuscheiders (die aangesloten kunnen worden op een BMS) of all-in-one Smart BMS-producten.
Bekijk alle accuscheiders Bekijk onze DC-DC laders Bekijk alle (smart)BMS mogelijkhedenDe BatteryProtect verbreekt de verbinding van de accu met niet essentiële belastingen voordat de accu beneden een vooraf ingestelde minimum spanning is. (volledig ontladen beschadigd de accu) of voordat er onvoldoende vermogen over is om de motor te starten.
Victron Energy BatteryProtect biedt meer. Ingebouwde uitschakelvertragingen zorgen ervoor dat vitale elektronica niet per ongeluk worden losgekoppeld, bijv. als er een korte daling van de spanning plaatsvindt als de motor gestart wordt. Alles wordt ook weer automatisch opnieuw gekoppeld als de accu voldoende is opgeladen.
De BatteryProtect heeft een Remote schakelaar, zodat hij via een BMS of door een schakelaar aan/uit gezet kan worden. De Smart versie is te programmeren met de VictronConnect app.
Met de VE.Direct-naar-Bluetooth Smart-dongle kunt u via een lokale Bluetooth-verbinding compatibele apparaten bewaken via de gratis VictronConnect-app, waar informatie wordt getoond zoals accustatus, vermogen van de zonnepanelen en meer.
De dongle kan data lezen van alle producten met een VE.Direct aansluiting, zoals de BMV-70x serie accumonitors, Phoenix omvormers met VE.Direct poort, MPPT zonneladers.
Battery chargers recharge batteries (DC) when plugged into shore power (AC).
At the same time the Victron Energy battery chargers can also power devices directly.
All Victron Energy battery chargers are developed for professional duty. Our advanced multi step charging algorithms get the best out of your battery, giving the battery the power it needs, maintaining its health, ensuring better performance... and a longer life.
Smart models work with VictronConnect, so you can check the status and configure all settings of your battery charger remotely via Bluetooth. Chargers with different waterproof ratings (IP rating) are also available. Our wide range of models makes it easy to select the right charger, saving you the cost of having to buy a larger one.
Bekijk al onze ladersDC-apparatuur is ontworpen om rechtstreeks te werken met de stroom die uit de accubank komt (gelijkstroom). Met name voertuigen en boten kunnen (veel) gelijkstroomapparatuur aan boord hebben (zoals bedieningspanelen, verlichting, navigatieapparatuur, automatische piloot, dieptemeters enz.).
Sommige kleinere zelfvoorzienende systemen kunnen alleen op DC werken, met 12V lampen, TV's of koelkasten. Grotere systemen combineren AC en DC gebruikers.
In elk geval is het belangrijk de accu te beschermen tegen te diepe ontlading hiervoor heeft Victron de BatteryProtect.
Omvormers zetten DC van de accu om in AC, om op een veilige manier apparaten en gereedschap met 230V te gebruiken (of 110V voor andere markten)
Alle omvormers van Victron Energy zijn ontwikkeld voor professioneel gebruik en hebben een reputatie van extreme robuustheid, zelfs in de meest veeleisende omstandigheden. De ingebouwde Pure Sine Wave-technologie voedt op een veilige manier gevoelige elektronica zoals computers. Het hoge piekvermogen maakt piekstroom voor het opstarten van zwaar gereedschap mogelijk, zodat u elke belasting probleemloos kunt voeden. De hoge efficiëntie en het ultra-lage eigen verbruik zorgen ervoor dat de opgeslagen energie kan worden gebruikt om de verbruikers efficiënt van stroom te voorzien, zodat er geen rekening gehouden hoeft te worden met ruime marges om energieverliezen te compenseren.
Grotere modellen kunnen industriële apparaten van stroom voorzien en vrijwel onbeperkt stroom leveren door een parallelle of 3–fasen werking. Andere modellen worden geleverd met ingebouwde opladers (omvormer/acculaders) die gebruikt kunnen worden als het opladen vanaf AC-bronnen vanaf de wal of het aggregaat essentieel is. Ongeacht wat u nodig heeft, ons brede assortiment maakt het eenvoudig om de juiste omvormer voor uw toepassing te selecteren, zodat u de kosten voor een groter model bespaart.
Bekijk alle omvormers Bekijk al onze omvormer/acculadersDe service accu slaat energie op voor de gebruikers, om zelfstandige energie voorziening te hebben voor momenten dat de ingangspanning(en) niet (volledig) beschikbaar is.
Victron energy biedt verschillende accu soorten, allemaal ontworpen voor professionele toepassing, betrouwbaarheid en lange levensduur in de meest zware omstandigheden. De accu's worden geleverd met 2 jaar wereldwijde garantie en de informatiebladen geven een eerlijk overzicht van de prestaties en het verwachte aantal laadcycli, dus geen verrassingen bij de investering.
Terwijl er meerdere technologieën zijn om uit te kiezen, is de belangrijkste keuze tussen loodzuur of lithium wat hoofdzakelijk afhangt van de verwachtingen van prestaties, kosten per cyclus, en de fysieke aspecten (grootte/gewicht).
|
|
Er wordt walstroom gebruikt om accu's te laden en/of voor grote AC verbruikers.
Soms is walstroom niet helemaal perfect. Er kunnen spanningsdalingen zijn of te hoge spanning, wat gevoelige apparatuur aan boord kan beschadigen. Victron Energy omvormers voorkomen deze problemen en maken van slechte stroom goede stroom.
Vaak is de hoeveelheid stroom die u kunt trekken uit walstroom beperkt, d.w.z. slechts 10 A, zonder de beschikbaarheid van zwaardere aansluitingen. Met een omvormer/acculaders van Victron Energy kunt u maximale walstroom instellen en toch apparatuur met een hogere classificatie gebruiken zonder dat er een zekering zal springen. Dankzij Victron Energy PowerAssist wordt stroom van de accu’s naadloos aan de AC-ingang toegevoegd, waardoor automatisch de kloof tussen vraag en aanbod wordt overbrugd.
Een accumonitor is als een brandstofmeter voor de accu. Het registreert hoeveel stroom verbruikt en geladen is. De accumonitor berekent de laadstatus, de overgebleven capaciteit en de tijd totdat de accu leeg is. De accuspanning geeft geen nauwkeurige indicatie over de laadtoestand (zeker niet onder belasting). Een accumonitor doet dat wél.
Victron Energy accumonitors bewaren historische gegevens zoals het aantal laadcycli, diepste ontlading, hoogste spanning, laagste spanning enz. De accu monitor waarschuwt bij kritieke toestanden zoals lage spanning of laadtoestand en kan zelfs afsluiten of een aggregaat starten om dure accu schade te voorkomen.
Victron heeft accumonitors met of zonder scherm, met Smart versies kunt u gedetailleerde gegevens volgen en instellingen aanpassen in de gratis VictronConnect app. Bekijk al onze Accumonitors
Startaccu's zijn noodzakelijk om de motor(en) te starten. Deze accu's zijn ontworpen voor hoge ontlaadstromen en zijn anders dan service accu's. Om te voorkomen dat de startaccu per ongeluk leeg getrokken wordt, moet deze altijd gescheiden zijn van de service accu's. Victron Energy heeft meerdere oplossingen voor verschillende typen systemen.
Victron Energy biedt verschillende accuscheiders aan. Er zijn ook uitgebreidere manieren om de start- en serviceaccu veilig aan te sluiten, waaronder het aansluiten van een accuscheider op een BMS, op all-in-one Smart BMS-producten of op DC/DC-acculaders. Deze opties kunnen meer controle- en configuratiemogelijkheden bieden, met name om niet-gereguleerde dynamo's te beschermen tegen oververhitting en lithium-accu's tegen overmatig (ont)laden.
Bekijk alle accuscheiders Zie al onze DC-DC laders Zie al onze (Smart) BMS mogelijkhedenAlle Victron Energy Smart apparaten kunnen zo uit de hand bewaakt en bestuurd worden. Verbind met de VictronConnect app via Bluetooth en er is meteen toegang tot de prestatie gegevens van het systeem. Eenvoudig aanpassen van instellingen of Aan- of Uitzetten en nog veel meer.
Niet-smart apparaten met een VE.Direct poort kunnen smart worden door door het gebruik van een VE.Direct Bluetooth Smart dongle
Het is ook mogelijk om het systeem op afstand te bewaken en te bedienen. Met de VictronConnect Remote-functionaliteit kunnen Victron-producten met een VE.Direct-interface op afstand worden bediend via een GX-product en het online VRM-portal. Deze krachtige functie maakt volledige productconfiguratie en bewaking van vrijwel overal ter wereld mogelijk met behulp van de VictronConnect-app. De gebruikersinterface geeft het gevoel dat de producten lokaal zijn aangesloten via Bluetooth of een VE.Direct-naar-USB-interface.
Zie wat de VictronConnect app kan doen Bekijk onze GX-apparatenOns gevestigde wereldwijde netwerk van lokale Victron Professionals is toegewijd u te helpen bij het vinden van een optimale oplossing voor uw uitdaging.
Bij Victron vinden we het belangrijk dat klanten snel en vakkundig worden geholpen. Dit is de reden waarom ons wereldwijde netwerk van Victron Professionals de hoogste technische knowhow heeft en zich inzet om zo snel mogelijk reparaties uit te kunnen voeren,
zodat u uw reis kunt beginnen of voortzetten, waar u ook heen gaat.