Een vergelijking tussen Mono, Poly, PERC en Dubbele PV-modules.
Dit is een praktijktest en de resultaten zijn specifiek voor deze installatie op deze locatie. Graag onderzoeken wat de beste oplossing is voor de eigen situatie, want de resultaten kunnen verschillen naargelang de omgevingsinvloeden.
Totale zonneopbrengst per 27/03/2023 toen de resultaten opnieuw werden ingesteld:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-oost: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Voor het bezorgen van uw populaire koel- of diepvriesproducten wilt u een probleemloze stroomoplossing, zodat u zich op de weg kunt blijven concentreren terwijl het voedsel perfect gekoeld blijft voor consumptie. Steeds meer steden eisen nu dat de motor worden uitgeschakeld als voertuigen ergens geparkeerd staan, en sommige steden verbieden zelfs het gebruik van luidruchtige aggregaten in de binnenstad. De elektrische standby-optie die door veel fabrikanten wordt aangeboden, is in dit geval de oplossing. Als de motor is uitgeschakeld, wordt de koelkastapparatuur door de serviceaccu gevoed zodat de goederen koel gehouden worden.
Met de modulaire systeemcomponenten van Victron Energy kunnen koelprofessionals een compleet systeem samenstellen dat precies past bij de vereiste specificaties en het budget. Het voordeel van het werken met slechts één merk betekent dat u slechts één duidelijk aanspreekpunt heeft voor upgrades of om eventuele zeldzame problemen op te lossen. Het wereldwijde netwerk van Victron Energy Professionals heeft meer dan 45 jaar ervaring en is klaar, bereid en in staat om uw uitdagingen te vertalen in robuuste oplossingen die de kracht van knowhow aan uw zijde hebben.
Afhankelijk van het volume dat gekoeld moet worden, worden er verschillende opties aangeboden door de fabrikanten van koelapparatuur. Kleine bestelwagens kunnen vertrouwen op koelapparatuur in elektrische standby-modus die gebaseerd zijn op DC-aangedreven (12/24 V)-koeling. Grotere vrachtwagens of trailers zijn beter af met op wisselstroomgebaseerde (110/230 V) standby-koeling, vanwege de bedradingscomplicaties die gepaard gaan met deze hoge energieverbruikers.
Laten we voorlopig aannemen dat we een DC koelsysteem ontwerpen van gemiddelde grootte gebaseerd op een Mercedes Sprinter bestelbus.
Het dagelijkse energieverbruik wordt berekend door de som van alle verbruikers op te tellen en te vermenigvuldigen met de hoeveel tijd die ze per dag gebruikt zullen worden: 750 W x 2,5 uur in de standby-modus van de accu. Tel alle Watts van de gelijktijdig gebruikte verbruikers bij elkaar op om het benodigde piekvermogen te berekenen.
Onderstaand enkele van de ontwerpoverwegingen toegelicht, klik op de vragen voor de aanbevelingen van onze technici.
Ga met ons brede assortiment DC-DC-laders, accuscheiders of Smart BMS-producten alle uitdagingen aan die komen kijken bij het combineren van (smart) dynamo's, start- en serviceaccu's (lithium of loodzuur). Onze oplossingen zijn speciaal ontworpen voor voertuigen en zorgen ervoor dat zowel loodzuur- als lithiumserviceaccu’s correct kunnen worden geladen/ontladen, zonder daarbij de (smart) dynamo's of de accu's te beschadigen.
Stroom begrenzen van 2 verschillende dynamo's om de maximum laadstroom van de lithium accu niet te overschrijden
Dankzij de snelle oplaadeigenschappen van lithium, heeft de geselecteerd lithium-accu een aanbevolen continue laadstroom van 100 A (max. 400 A, maar vanwege de levensduur wordt in het informatieblad 100 A aanbevolen). Mercedes-ingenieurs raden aan om niet meer dan 50 % continue laadstroom te nemen van de 80 A smart dynamo, zodat veilig 40 A geleverd wordt, wat niet genoeg is om te profiteren van het volledige laadstroompotentieel van de accu. De enige beschikbare krachtige dynamo die bij de specifieke motor paste, was een niet-gereguleerde dynamo met een vermogen van 180 A. Nogmaals, alleen continu 50 % gebruiken om de tweede dynamo niet te overbelasten, levert een totale laadcapaciteit op tot 130 A, genoeg om de startaccu en de serviceaccu gelijktijdig op te laden.
De dynamo van de motor: 40 A (80A/2)
De 2e dynamo: 90 A (180A/2)
Totale veilige laad capaciteit: 130 A
Om de aanbevolen laadstroom van de lithium accu (100 A) en de dynamo's te niet te overschrijden, moet er stroombegrenzing toegepast worden.
2x Orion-Tr 12/12-18: Om de serviceaccu met de standaard dynamo te laden, deze professionele Accu-naar Accu DC-DC lader vraagt een veilige hoeveelheid stroom van de dynamo. Er zijn zelfs 2 Orion's parallel geschakeld om de laadstroom van 40 A te behalen, deze laadstroom wordt direct aan de serviceaccu geleverd door de Smart BMS Current Limiter.
Om met maximaal vermogen te laden, zonder het maximum te overschrijden, moet de laadstroom van beide dynamo's binnen de veiligheidsgrenzen van de accu blijven (stroombegrenzing is vereist)
Accubeheersysteem BMS 12/200: om de totale laadstroom te beperken (ook van de krachtige dynamo) en om de lithium-accu te beschermen tegen overmatige (ont)lading, is deze compacte en robuuste oplossing de perfecte keuze voor systemen met een belasting tot 200 A. Het apparaat bestaat uit een accubeheersysteem, stroombegrenzer, accuscheider, en BatteryProtect, allemaal in één systeem. Hierdoor wordt de lithium-accu snel en efficiënt beheerd en opgeladen. Het beperkt de laadstroom tot de veilige zone van de uitgangsspecificaties van de dynamo, zodat oververhitting of vroegtijdige slijtage van de dynamo, en overmatige ontlading van de accu, voorkomen wordt.
Hoe worden de systeemontwerp overwegingen in een robuust systeem vertaald?
Voertuigen en boten zijn uitgerust met motor(en) die vermogen opwekken om zich voort te bewegen, maar die ook elektrische energie opwekken door middel van dynamo's. Dynamo's wekken elektrische gelijkstroom (DC) op uit mechanische energie, de energiedie gebruikt wordt om op te slaan in de accubank of om de gelijkstroom-apparatuur rechtstreeks van stroom te voorzien.
Kleine motoren hebben meestal kleine dynamo's, grotere motoren hebben meestal grotere dynamo's, soms zijn ze zelfs uitgerust met (extra) krachtige dynamo's om de opbrengst te verhogen. Voertuigen, vooral die met Euro 4/5-motoren, kunnen voorzien zijn van smart (variabele spanning) dynamo's, waarbij de opbrengst op basis van de bedrijfsomstandigheden van het voertuig geregeld wordt. Dit zorgt ervoor dat het opladen van een secundair accusysteem tot een bruikbaar niveau onsuccesvol is. Lithium-serviceaccu’s kunnen de dynamo van de motor zwaar belasten, en daarom moet deze waarschijnlijk beschermd worden tegen oververhitting of vroege slijtage.
Ongeacht het type dynamo van de motor, of het type serviceaccu, Victron Energy biedt een breed scala aan oplossingen om elke dynamo veilig op elke accubank aan te sluiten, zonder daarbij de smart dynamo of accu's te beschadigen. Raadpleeg onze informatiebladen voor meer informatie. Raadpleeg ook de documentatie van de fabrikant om te zien welk vermogen de dynamo kan leveren. Voor lithium-servicebanken en conventionele of smart dynamo's, adviseren we om de vermogensspecificatie van de dynamo met 50 % te berekenen, zodat de dynamo niet overbelast raakt.
Zie al onze DC-DC laders Bekijk alle accuscheiders Zie al onze (Smart) BMS mogelijkhedenBattery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect), the other (Smart) BMS versions are designed for vehicles or boats and offer more ‘all-in one’ functionalities.
Zie al onze Battery Management SystemsEen accumonitor is als een brandstofmeter voor de accu. Het registreert hoeveel stroom verbruikt en geladen is. De accumonitor berekent de laadstatus, de overgebleven capaciteit en de tijd totdat de accu leeg is. De accuspanning geeft geen nauwkeurige indicatie over de laadtoestand (zeker niet onder belasting). Een accumonitor doet dat wél.
Victron Energy accumonitors bewaren historische gegevens zoals het aantal laadcycli, diepste ontlading, hoogste spanning, laagste spanning enz. De accu monitor waarschuwt bij kritieke toestanden zoals lage spanning of laadtoestand en kan zelfs afsluiten of een aggregaat starten om dure accu schade te voorkomen.
Victron heeft accumonitors met of zonder scherm, met Smart versies kunt u gedetailleerde gegevens volgen en instellingen aanpassen in de gratis VictronConnect app. Bekijk al onze Accumonitors
De BatteryProtect verbreekt de verbinding van de accu met niet essentiële belastingen voordat de accu beneden een vooraf ingestelde minimum spanning is. (volledig ontladen beschadigd de accu) of voordat er onvoldoende vermogen over is om de motor te starten.
Victron Energy BatteryProtect biedt meer. Ingebouwde uitschakelvertragingen zorgen ervoor dat vitale elektronica niet per ongeluk worden losgekoppeld, bijv. als er een korte daling van de spanning plaatsvindt als de motor gestart wordt. Alles wordt ook weer automatisch opnieuw gekoppeld als de accu voldoende is opgeladen.
De BatteryProtect heeft een Remote schakelaar, zodat hij via een BMS of door een schakelaar aan/uit gezet kan worden. De Smart versie is te programmeren met de VictronConnect app.
DC-DC-omvormers, of accu-naar-accu-laders (omvormers met ingebouwde oplaadalgoritmen) worden gebruikt in systemen met een dubbele accu, waar de (smart) dynamo en de startaccu worden gecombineerd met de serviceaccu (met gelijke of verschillende spanningen) voor het opladen. Ze kunnen ook gebruikt worden om toepassingen met speciale accu’s op te laden (bijv. boegschroeven), of om toepassingen van stroom te voorzien als die een andere spanning hebben dan de serviceaccubank.
De meeste DC-DC-acculaders kunnen worden gebruikt in 12 V- of 24 V-systemen en zijn geschikt voor zowel loodzuur- als lithium-accu's. Sommige modellen van de DC-DC-acculader kunnen parallel worden aangesloten om de uitgangsstroom te verhogen. DC-DC-acculaders zijn een perfecte en veilige oplossing voor het opladen van de lithium-accubanken van smart dynamo's (en wat dat betreft ook loodzuuraccu’s).
Lithium accu's laden met de dynamo
De meeste dynamo's kunnen niet rechtstreeks worden aangesloten op lithium-accu's. Een lithium-accu trekt meer stroom dan de dynamo kan leveren, wat blijvende schade aan de dynamo kan veroorzaken. Stroombegrenzing is een van de opties om binnen de veilige zone van de dynamo te blijven, zodat de dynamo niet beschadigd raakt.
Victron heeft meerdere oplossingen voor dit probleem, één daarvan zijn de DC-DC omvormers:
DC-apparatuur is ontworpen om rechtstreeks te werken met de stroom die uit de accubank komt (gelijkstroom). Met name voertuigen en boten kunnen (veel) gelijkstroomapparatuur aan boord hebben (zoals bedieningspanelen, verlichting, navigatieapparatuur, automatische piloot, dieptemeters enz.).
Sommige kleinere zelfvoorzienende systemen kunnen alleen op DC werken, met 12V lampen, TV's of koelkasten. Grotere systemen combineren AC en DC gebruikers.
In elk geval is het belangrijk de accu te beschermen tegen te diepe ontlading hiervoor heeft Victron de BatteryProtect.
De service accu slaat energie op voor de gebruikers, om zelfstandige energie voorziening te hebben voor momenten dat de ingangspanning(en) niet (volledig) beschikbaar is.
Victron energy biedt verschillende accu soorten, allemaal ontworpen voor professionele toepassing, betrouwbaarheid en lange levensduur in de meest zware omstandigheden. De accu's worden geleverd met 2 jaar wereldwijde garantie en de informatiebladen geven een eerlijk overzicht van de prestaties en het verwachte aantal laadcycli, dus geen verrassingen bij de investering.
Terwijl er meerdere technologieën zijn om uit te kiezen, is de belangrijkste keuze tussen loodzuur of lithium wat hoofdzakelijk afhangt van de verwachtingen van prestaties, kosten per cyclus, en de fysieke aspecten (grootte/gewicht).
|
|
De service accu slaat energie op voor de gebruikers, om zelfstandige energie voorziening te hebben voor momenten dat de ingangspanning(en) niet (volledig) beschikbaar is.
Victron energy biedt verschillende accu soorten, allemaal ontworpen voor professionele toepassing, betrouwbaarheid en lange levensduur in de meest zware omstandigheden. De accu's worden geleverd met 2 jaar wereldwijde garantie en de informatiebladen geven een eerlijk overzicht van de prestaties en het verwachte aantal laadcycli, dus geen verrassingen bij de investering.
Terwijl er meerdere technologieën zijn om uit te kiezen, is de belangrijkste keuze tussen loodzuur of lithium wat hoofdzakelijk afhangt van de verwachtingen van prestaties, kosten per cyclus, en de fysieke aspecten (grootte/gewicht).
|
|
Startaccu's zijn noodzakelijk om de motor(en) te starten. Deze accu's zijn ontworpen voor hoge ontlaadstromen en zijn anders dan service accu's. Om te voorkomen dat de startaccu per ongeluk leeg getrokken wordt, moet deze altijd gescheiden zijn van de service accu's. Victron Energy heeft meerdere oplossingen voor verschillende typen systemen.
Victron Energy biedt verschillende accuscheiders aan. Er zijn ook uitgebreidere manieren om de start- en serviceaccu veilig aan te sluiten, waaronder het aansluiten van een accuscheider op een BMS, op all-in-one Smart BMS-producten of op DC/DC-acculaders. Deze opties kunnen meer controle- en configuratiemogelijkheden bieden, met name om niet-gereguleerde dynamo's te beschermen tegen oververhitting en lithium-accu's tegen overmatig (ont)laden.
Bekijk alle accuscheiders Zie al onze DC-DC laders Zie al onze (Smart) BMS mogelijkhedenAlle Victron Energy Smart apparaten kunnen zo uit de hand bewaakt en bestuurd worden. Verbind met de VictronConnect app via Bluetooth en er is meteen toegang tot de prestatie gegevens van het systeem. Eenvoudig aanpassen van instellingen of Aan- of Uitzetten en nog veel meer.
Niet-smart apparaten met een VE.Direct poort kunnen smart worden door door het gebruik van een VE.Direct Bluetooth Smart dongle
Het is ook mogelijk om het systeem op afstand te bewaken en te bedienen. Met de VictronConnect Remote-functionaliteit kunnen Victron-producten met een VE.Direct-interface op afstand worden bediend via een GX-product en het online VRM-portal. Deze krachtige functie maakt volledige productconfiguratie en bewaking van vrijwel overal ter wereld mogelijk met behulp van de VictronConnect-app. De gebruikersinterface geeft het gevoel dat de producten lokaal zijn aangesloten via Bluetooth of een VE.Direct-naar-USB-interface.
Zie wat de VictronConnect app kan doen Bekijk onze GX-apparatenOns gevestigde wereldwijde netwerk van lokale Victron Professionals is toegewijd u te helpen bij het vinden van een optimale oplossing voor uw uitdaging.
Bij Victron vinden we het belangrijk dat klanten snel en vakkundig worden geholpen. Dit is de reden waarom ons wereldwijde netwerk van Victron Professionals de hoogste technische knowhow heeft en zich inzet om zo snel mogelijk reparaties uit te kunnen voeren,
zodat u uw reis kunt beginnen of voortzetten, waar u ook heen gaat.