Een vergelijking tussen Mono, Poly, PERC en Dubbele PV-modules.
Dit is een praktijktest en de resultaten zijn specifiek voor deze installatie op deze locatie. Graag onderzoeken wat de beste oplossing is voor de eigen situatie, want de resultaten kunnen verschillen naargelang de omgevingsinvloeden.
Totale zonneopbrengst per 27/03/2023 toen de resultaten opnieuw werden ingesteld:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-oost: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Als elke seconde telt om een leven te redden, dan kan het belang van een betrouwbaar mobiel energiesysteem niet worden onderschat. Het energiesysteem mag nooit een afleiding zijn voor de medici, het moet gewoon elke keer, overal en altijd werken. Het systeem moet worden voorbereid op een rampenscenario en waar mogelijk moeten stroomproblemen worden voorkomen.
Het zijn deze hoge eisen die onze technici ertoe aanzetten oplossingen te leveren die blijven presteren, wat er ook gebeurt. 45 jaar innovatie en het oplossen van problemen hebben ons misschien gebracht tot wereldmarktleider in de stroomvoorziening voor ambulances, maar het heeft nooit veranderd wie we zijn. Integendeel, het is een inspiratiebron voor ons om steeds betere energie oplossingen te creëren, gedreven door knowhow.
Het dagelijkse energieverbruik wordt berekend door de som van alle verbruikers op te tellen en te vermenigvuldigen met de hoeveel tijd die ze per dag worden gebruikt: Tel alle Watts van de gelijktijdig gebruikte verbruikers bij elkaar op om het benodigde piekvermogen te berekenen.
Onderstaand enkele van de belangrijke principes van ontwerp uitgelegd, klik op de vragen voor de aanbevelingen van onze technici
Victron Energy biedt meerdere mogelijkheden voor de serviceaccu, maar de belangrijkste keuze is tussen loodzuur en lithium, wat voornamelijk afhangt van de verwachte prestaties, kosten per cyclus en fysieke aspecten (grootte/gewicht). De keuze met betrekking tot de accutechnologie heeft ook gevolgen voor de andere systeemcomponenten die direct aangesloten zijn op (of beheerd worden door) de accu’s.
In het algemeen wordt lithium gebruikt als de dagelijkse vraag naar energie extreem groot is, als supersnel laden essentieel is of als er gewichts- of ruimtebeperkingen zijn. Lithium heeft ook een lagere kostprijs per cyclus. Loodzuur heeft een lagere initiële kostprijs en is perfect voor gewone, minder veeleisende vermogensprofielen en als gewicht en ruimte geen probleem zijn. Het bovenstaande doet waarschijnlijk geen recht aan 45 jaar knowhow op het gebied van accu ontwikkeling, voor meer info kunt u onze deep dive raadplegen.
Lithium 12,8 V Smart 200 Ah. Deze extreem compacte en lichte box beschikt over een verbluffende 2560 kWh aan energie, meer dan genoeg om de verwachte belastingen aan te kunnen, zelfs als 20 % in reserve wordt gehouden voor redenen met betrekking tot de levenduur. Door zijn beperkte vorm en gewicht, kan alle ruimte gebruikt worden voor het helpen van mensen in nood. Dankzij de snelle oplaadeigenschappen van lithium, kan de accu in slechts 2,5 uur volledig worden opgeladen met behulp van de dynamo van de motor (de 130 A-dynamo van de motor kan veilig worden opgeladen met 65 A per uur, berekend met ± 50 % van de nominale capaciteit). Als er walstroom nodig is, dan is de MultiPlus 80 A-acculader in staat om binnen ± 2 uur een volledig lading te leveren.
Hoe worden de systeemontwerp overwegingen in een robuust systeem vertaald?
Elk ‘huishoudelijk’ apparaat of ‘zwaar gereedschap’ dat in een thuis- of werkomgeving te vinden is, kan ook in onafhankelijke energiesystemen gevonden worden. Al deze apparaten hebben wisselstroom nodig om te kunnen functioneren (230 V of 110 V).
Sommige van deze apparaten, zoals computers, kunnen gevoelig zijn voor de kwaliteit van het omgevormde vermogen (slecht AC-ingangsvermogen van de wal- of aggregaatstroom kan deze kwaliteit negatief beïnvloeden). Motoraangedreven of warmte opwekkende apparatuur kan piekvermogen voor het opstarten vereisen. Al onze omvormers produceren een zuivere sinusgolf, zelfs als de kwaliteit van de AC-ingang minder goed is, wat ervoor zorgt dat gevoelige belastingen kunnen worden gevoed en dat ze gebruik kunnen maken van een piekvermogen van, over het algemeen, 2x de nominale capaciteit van de omvormer om zelfs de zwaarste belastingen, of eigenlijk elke belasting, probleemloos aan te drijven.
Voorbeelden van AC apparatuur
Voertuigen en boten zijn uitgerust met motor(en) die vermogen opwekken om zich voort te bewegen, maar die ook elektrische energie opwekken door middel van dynamo's. Dynamo's wekken elektrische gelijkstroom (DC) op uit mechanische energie, de energiedie gebruikt wordt om op te slaan in de accubank of om de gelijkstroom-apparatuur rechtstreeks van stroom te voorzien.
Kleine motoren hebben meestal kleine dynamo's, grotere motoren hebben meestal grotere dynamo's, soms zijn ze zelfs uitgerust met (extra) krachtige dynamo's om de opbrengst te verhogen. Voertuigen, vooral die met Euro 4/5-motoren, kunnen voorzien zijn van smart (variabele spanning) dynamo's, waarbij de opbrengst op basis van de bedrijfsomstandigheden van het voertuig geregeld wordt. Dit zorgt ervoor dat het opladen van een secundair accusysteem tot een bruikbaar niveau onsuccesvol is. Lithium-serviceaccu’s kunnen de dynamo van de motor zwaar belasten, en daarom moet deze waarschijnlijk beschermd worden tegen oververhitting of vroege slijtage.
Ongeacht het type dynamo van de motor, of het type serviceaccu, Victron Energy biedt een breed scala aan oplossingen om elke dynamo veilig op elke accubank aan te sluiten, zonder daarbij de smart dynamo of accu's te beschadigen. Raadpleeg onze informatiebladen voor meer informatie. Raadpleeg ook de documentatie van de fabrikant om te zien welk vermogen de dynamo kan leveren. Voor lithium-servicebanken en conventionele of smart dynamo's, adviseren we om de vermogensspecificatie van de dynamo met 50 % te berekenen, zodat de dynamo niet overbelast raakt.
Zie al onze DC-DC laders Bekijk alle accuscheiders Zie al onze (Smart) BMS mogelijkheden
Accuscheiders worden toegepast om startaccu en serviceaccu op een veilige manier parallel aan te sluiten.
De accuscheider zorgt ervoor dat de serviceaccu kan worden opgeladen als de motor draait (op een vooraf ingestelde spanning). De serviceaccu wordt losgekoppeld van de startaccu als de spanning daalt tot onder een druppelniveau, waardoor voorkomen wordt dat deze ontlaad door belastingen die van de serviceaccu komen. Victron Energy biedt accuscheiders in verschillende modellen en maten. Welke accuscheider voor u het beste is kan afhangen van uw type systeem.
Nood start: in geval van een startaccu probleem, kan met sommige accuscheiders met de service accu gestart worden, zie de informatiebladen voor meer informatie. Project-Id-Version: Victron Energy website Language: nl MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: 8bit X-Generator: POEditor.com
Als alternatief voor het gebruik van accuscheiders: andere opties kunnen meer controle- en configuratiemogelijkheden bevatten, met name om niet-gereguleerde dynamo's te beschermen tegen oververhitting en lithium-accu's tegen overmatig (ont)laden. Voor het combineren van loodzuuraccu's kunnen DC-DC-acculaders overwogen worden. De opties voor lithium-serviceaccu’s zijn onder meer: DC-DC-acculaders, speciale lithium-accuscheiders (die aangesloten kunnen worden op een BMS) of all-in-one Smart BMS-producten.
Bekijk alle accuscheiders Bekijk onze DC-DC laders Bekijk alle (smart)BMS mogelijkhedenBattery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect), the other (Smart) BMS versions are designed for vehicles or boats and offer more ‘all-in one’ functionalities.
Zie al onze Battery Management SystemsEen accumonitor is als een brandstofmeter voor de accu. Het registreert hoeveel stroom verbruikt en geladen is. De accumonitor berekent de laadstatus, de overgebleven capaciteit en de tijd totdat de accu leeg is. De accuspanning geeft geen nauwkeurige indicatie over de laadtoestand (zeker niet onder belasting). Een accumonitor doet dat wél.
Victron Energy accumonitors bewaren historische gegevens zoals het aantal laadcycli, diepste ontlading, hoogste spanning, laagste spanning enz. De accu monitor waarschuwt bij kritieke toestanden zoals lage spanning of laadtoestand en kan zelfs afsluiten of een aggregaat starten om dure accu schade te voorkomen.
Victron heeft accumonitors met of zonder scherm, met Smart versies kunt u gedetailleerde gegevens volgen en instellingen aanpassen in de gratis VictronConnect app. Bekijk al onze Accumonitors
De BatteryProtect verbreekt de verbinding van de accu met niet essentiële belastingen voordat de accu beneden een vooraf ingestelde minimum spanning is. (volledig ontladen beschadigd de accu) of voordat er onvoldoende vermogen over is om de motor te starten.
Victron Energy BatteryProtect biedt meer. Ingebouwde uitschakelvertragingen zorgen ervoor dat vitale elektronica niet per ongeluk worden losgekoppeld, bijv. als er een korte daling van de spanning plaatsvindt als de motor gestart wordt. Alles wordt ook weer automatisch opnieuw gekoppeld als de accu voldoende is opgeladen.
De BatteryProtect heeft een Remote schakelaar, zodat hij via een BMS of door een schakelaar aan/uit gezet kan worden. De Smart versie is te programmeren met de VictronConnect app.
De Victron Energy Cerbo GX is het communicatiecentrum van uw systeeminstallatie, zodat u altijd perfecte controle heeft en de prestaties gemaximaliseerd worden, ongeacht waar u zich bevindt. De optionele GX Touch 50 is een metgezel van de Cerbo GX. Het vijf inch-touchscreen geeft een overzicht van uw systeem en stelt u in staat om in een oogwenk de instellingen aan te passen.
Bewaak de actuele acculaadstatus, het stroomverbruik, de stroomopbrengst van de zonnepanelen, het aggregaat en de netspanning, of controleer de tankniveaus en temperatuurmetingen. Controleer eenvoudig de limiet van de invoerstroom van de walstroom, de (automatische) start/stop-aggrega(a)t(en), of stel zelfs stille perioden in om te voorkomen dat het aggregaat midden in de nacht opstart. Wijzig een instelling om het systeem te optimaliseren, controleer waarschuwingen, voer diagnostische controles uit en los op afstand uitdagingen op met behulp van het gratis Victron Remote Management (VRM)-portal.
De Cerbo GX is een eenvoudig te gebruiken visueel systeem en verandert elke vermogensuitdaging in een moeiteloze ervaring. Maak eenvoudig verbinding via ons Victron Remote Management (VRM)-portal of krijg direct toegang door middel van het GX Touch 50-scherm, een multifunctioneel beeldscherm. U kunt ook gebruikmaken van onze VictronConnect-app met toegevoegde Bluetooth-mogelijkheden.
DC-DC-omvormers, of accu-naar-accu-laders (omvormers met ingebouwde oplaadalgoritmen) worden gebruikt in systemen met een dubbele accu, waar de (smart) dynamo en de startaccu worden gecombineerd met de serviceaccu (met gelijke of verschillende spanningen) voor het opladen. Ze kunnen ook gebruikt worden om toepassingen met speciale accu’s op te laden (bijv. boegschroeven), of om toepassingen van stroom te voorzien als die een andere spanning hebben dan de serviceaccubank.
De meeste DC-DC-acculaders kunnen worden gebruikt in 12 V- of 24 V-systemen en zijn geschikt voor zowel loodzuur- als lithium-accu's. Sommige modellen van de DC-DC-acculader kunnen parallel worden aangesloten om de uitgangsstroom te verhogen. DC-DC-acculaders zijn een perfecte en veilige oplossing voor het opladen van de lithium-accubanken van smart dynamo's (en wat dat betreft ook loodzuuraccu’s).
Lithium accu's laden met de dynamo
De meeste dynamo's kunnen niet rechtstreeks worden aangesloten op lithium-accu's. Een lithium-accu trekt meer stroom dan de dynamo kan leveren, wat blijvende schade aan de dynamo kan veroorzaken. Stroombegrenzing is een van de opties om binnen de veilige zone van de dynamo te blijven, zodat de dynamo niet beschadigd raakt.
Victron heeft meerdere oplossingen voor dit probleem, één daarvan zijn de DC-DC omvormers:
DC-apparatuur is ontworpen om rechtstreeks te werken met de stroom die uit de accubank komt (gelijkstroom). Met name voertuigen en boten kunnen (veel) gelijkstroomapparatuur aan boord hebben (zoals bedieningspanelen, verlichting, navigatieapparatuur, automatische piloot, dieptemeters enz.).
Sommige kleinere zelfvoorzienende systemen kunnen alleen op DC werken, met 12V lampen, TV's of koelkasten. Grotere systemen combineren AC en DC gebruikers.
In elk geval is het belangrijk de accu te beschermen tegen te diepe ontlading hiervoor heeft Victron de BatteryProtect.
De Victron Energy Cerbo GX is het communicatiecentrum van uw systeeminstallatie, zodat u altijd perfecte controle heeft en de prestaties gemaximaliseerd worden, ongeacht waar u zich bevindt. De optionele GX Touch 50 is een metgezel van de Cerbo GX. Het vijf inch-touchscreen geeft een overzicht van uw systeem en stelt u in staat om in een oogwenk de instellingen aan te passen.
Bewaak de actuele acculaadstatus, het stroomverbruik, de stroomopbrengst van de zonnepanelen, het aggregaat en de netspanning, of controleer de tankniveaus en temperatuurmetingen. Controleer eenvoudig de limiet van de invoerstroom van de walstroom, de (automatische) start/stop-aggrega(a)t(en), of stel zelfs stille perioden in om te voorkomen dat het aggregaat midden in de nacht opstart. Wijzig een instelling om het systeem te optimaliseren, controleer waarschuwingen, voer diagnostische controles uit en los op afstand uitdagingen op met behulp van het gratis Victron Remote Management (VRM)-portal.
De Cerbo GX is een eenvoudig te gebruiken visueel systeem en verandert elke vermogensuitdaging in een moeiteloze ervaring. Maak eenvoudig verbinding via ons Victron Remote Management (VRM)-portal of krijg direct toegang door middel van het GX Touch 50-scherm, een multifunctioneel beeldscherm. U kunt ook gebruikmaken van onze VictronConnect-app met toegevoegde Bluetooth-mogelijkheden.
Omvormer/acculaders zetten gelijkstroom van de accu’s om naar wisselstroom, waardoor apparaten of zwaar gereedschap veilig van 230 V-stroom voorzien kunnen worden (of 110 V in andere markten). Hun ingebouwde oplader maakt gebruik van het elektriciteitsnet, walstroom of stroom uit het aggregaat, waarbij gebruik gemaakt wordt van de beste adaptieve oplaadalgoritmen voor de accu’s, ongeacht het type.
Alle omvormer/acculaders van Victron Energy zijn ontwikkeld voor professioneel gebruik, hebben een reputatie van extreme robuustheid en zijn gebouwd met tientallen jaren aan praktijkervaring in de meest veeleisende omstandigheden. Onze extreem weerbare omvormer/acculaders zijn de beste keuze als zowel omvormen als opladen via AC-ingangen (zoals walstroom of aggregaten) vereist is. Dankzij hun aansluitmogelijkheden en uitgebreide configuratie-instellingen kunnen de meest geavanceerde uitdagingen het hoofd geboden worden.
De Victron Energy omvormers/acculaders hebben vele voortreffelijke mogelijkheden:
Door ons brede aanbod aan modellen is het eenvoudig om de juiste omvormer/acculader efficiënt af te stemmen op uw vereisten. Compacte modellen zijn beschikbaar als er ruimtebeperkingen zijn. Grotere modellen kunnen industriële apparaten van stroom voorzien en vrijwel onbeperkt stroom leveren door een parallelle of 3-fase werking. Bekijk al onze omvormer/acculaders
De service accu slaat energie op voor de gebruikers, om zelfstandige energie voorziening te hebben voor momenten dat de ingangspanning(en) niet (volledig) beschikbaar is.
Victron energy biedt verschillende accu soorten, allemaal ontworpen voor professionele toepassing, betrouwbaarheid en lange levensduur in de meest zware omstandigheden. De accu's worden geleverd met 2 jaar wereldwijde garantie en de informatiebladen geven een eerlijk overzicht van de prestaties en het verwachte aantal laadcycli, dus geen verrassingen bij de investering.
Terwijl er meerdere technologieën zijn om uit te kiezen, is de belangrijkste keuze tussen loodzuur of lithium wat hoofdzakelijk afhangt van de verwachtingen van prestaties, kosten per cyclus, en de fysieke aspecten (grootte/gewicht).
|
|
De service accu slaat energie op voor de gebruikers, om zelfstandige energie voorziening te hebben voor momenten dat de ingangspanning(en) niet (volledig) beschikbaar is.
Victron energy biedt verschillende accu soorten, allemaal ontworpen voor professionele toepassing, betrouwbaarheid en lange levensduur in de meest zware omstandigheden. De accu's worden geleverd met 2 jaar wereldwijde garantie en de informatiebladen geven een eerlijk overzicht van de prestaties en het verwachte aantal laadcycli, dus geen verrassingen bij de investering.
Terwijl er meerdere technologieën zijn om uit te kiezen, is de belangrijkste keuze tussen loodzuur of lithium wat hoofdzakelijk afhangt van de verwachtingen van prestaties, kosten per cyclus, en de fysieke aspecten (grootte/gewicht).
|
|
Er wordt walstroom gebruikt om accu's te laden en/of voor grote AC verbruikers.
Soms is walstroom niet helemaal perfect. Er kunnen spanningsdalingen zijn of te hoge spanning, wat gevoelige apparatuur aan boord kan beschadigen. Victron Energy omvormers voorkomen deze problemen en maken van slechte stroom goede stroom.
Vaak is de hoeveelheid stroom die u kunt trekken uit walstroom beperkt, d.w.z. slechts 10 A, zonder de beschikbaarheid van zwaardere aansluitingen. Met een omvormer/acculaders van Victron Energy kunt u maximale walstroom instellen en toch apparatuur met een hogere classificatie gebruiken zonder dat er een zekering zal springen. Dankzij Victron Energy PowerAssist wordt stroom van de accu’s naadloos aan de AC-ingang toegevoegd, waardoor automatisch de kloof tussen vraag en aanbod wordt overbrugd.
Startaccu's zijn noodzakelijk om de motor(en) te starten. Deze accu's zijn ontworpen voor hoge ontlaadstromen en zijn anders dan service accu's. Om te voorkomen dat de startaccu per ongeluk leeg getrokken wordt, moet deze altijd gescheiden zijn van de service accu's. Victron Energy heeft meerdere oplossingen voor verschillende typen systemen.
Victron Energy biedt verschillende accuscheiders aan. Er zijn ook uitgebreidere manieren om de start- en serviceaccu veilig aan te sluiten, waaronder het aansluiten van een accuscheider op een BMS, op all-in-one Smart BMS-producten of op DC/DC-acculaders. Deze opties kunnen meer controle- en configuratiemogelijkheden bieden, met name om niet-gereguleerde dynamo's te beschermen tegen oververhitting en lithium-accu's tegen overmatig (ont)laden.
Bekijk alle accuscheiders Zie al onze DC-DC laders Zie al onze (Smart) BMS mogelijkhedenAlle Victron Energy Smart apparaten kunnen zo uit de hand bewaakt en bestuurd worden. Verbind met de VictronConnect app via Bluetooth en er is meteen toegang tot de prestatie gegevens van het systeem. Eenvoudig aanpassen van instellingen of Aan- of Uitzetten en nog veel meer.
Niet-smart apparaten met een VE.Direct poort kunnen smart worden door door het gebruik van een VE.Direct Bluetooth Smart dongle
Het is ook mogelijk om het systeem op afstand te bewaken en te bedienen. Met de VictronConnect Remote-functionaliteit kunnen Victron-producten met een VE.Direct-interface op afstand worden bediend via een GX-product en het online VRM-portal. Deze krachtige functie maakt volledige productconfiguratie en bewaking van vrijwel overal ter wereld mogelijk met behulp van de VictronConnect-app. De gebruikersinterface geeft het gevoel dat de producten lokaal zijn aangesloten via Bluetooth of een VE.Direct-naar-USB-interface.
Zie wat de VictronConnect app kan doen Bekijk onze GX-apparatenOns gevestigde wereldwijde netwerk van lokale Victron Professionals is toegewijd u te helpen bij het vinden van een optimale oplossing voor uw uitdaging.
Bij Victron vinden we het belangrijk dat klanten snel en vakkundig worden geholpen. Dit is de reden waarom ons wereldwijde netwerk van Victron Professionals de hoogste technische knowhow heeft en zich inzet om zo snel mogelijk reparaties uit te kunnen voeren,
zodat u uw reis kunt beginnen of voortzetten, waar u ook heen gaat.