18. Problemen oplossen
18.1. Foutcodes
Verschillende oorsprongen van fouten
Op het GX-apparaat zijn sommige weergegeven foutcodes van het GX-apparaat zelf; raadpleeg in dat geval onderstaande lijst. Als systeembedieningspaneel toont het ook foutcodes van aangesloten apparaten zoals:
Multi en Quattro-omvormer/acculaders VE.Bus-foutcodes
MPPT-PV-laders: Foutcodes MPPT-PV-lader
GX-fout #42 - Opslag beschadigd
Dit betekent dat het flash-geheugen in het GX-apparaat is beschadigd.
Het apparaat moet worden teruggestuurd voor reparatie/vervanging. Het is niet mogelijk om dit probleem ter plekke of met een firmware-update te verhelpen.
Het getroffen flash-geheugen is de partitie die alle gebruikersinstellingen en fabrieksgegevens bevat, zoals serienummers en WiFi-codes.
GX-fout #47 - Probleem met gegevenspartitie
De interne opslag in het GX-apparaat is hoogstwaarschijnlijk defect: waardoor het zijn instellingen verliest.
Neem contact op met de leverancier of installateur; raadpleeg onze Victron Energy-ondersteuningspagina.
GX-fout #48 - DVCC met incompatibele firmware
Deze fout wordt veroorzaakt als de DVCC-functie is ingeschakeld, terwijl niet alle apparaten in het systeem zijn bijgewerkt naar een firmware die recent genoeg is. Meer informatie over DVCC en minimaal vereiste firmwareversies is te vinden in het DVCC hoofdstuk van deze handleiding.
Opmerking voor systemen met Pylontech en BMZ-accu's:
In VenusOS v2.80 hebben we DVCC ingeschakeld voor Pylontech en BMZ accu's. Voor zeer oude en nooit bijgewerkte systemen kan dit dezelfde fout veroorzaken.
Oplossing:
Automatisch bijwerken uitschakelen; Instellingen → Firmware → Online updates.
Terug naar v2.73. Raadpleeg, om terug te gaan naar een vorige firmwareversie, Installeer een specifieke firmwareversie van SD/USB.
En vervolgens kan overwogen worden om een installateur te vragen om alle firmware bij te werken.
Opmerking voor systemen met BYD, MG Energy Systems en Victron Lynx Ion BMS-accu's:
Sinds Venus OS v2.40, uitgebracht in december 2019, wordt de DVCC-functie automatisch ingeschakeld als het systeem een ondersteund Accu/BMS-type detecteert. In systemen waar de DVCC voor moet worden ingeschakeld door de accufabrikant is het nu niet meer mogelijk om de DVCC uit te schakelen.
Dit veroorzaakt een probleem voor systemen die lang geleden zijn geïnstalleerd en in gebruik zijn genomen, voordat DVCC beschikbaar was. Ze hebben mogelijk niet de andere noodzakelijke componenten of firmware om juist te werken met het systeem ingeschakeld.
Oplossing:
Automatisch bijwerken uitschakelen; Instellingen → Firmware → Online updates.
Teruggaan naar v2.33; raadpleeg, om terug te gaan naar een vorige firmwareversie, Installeer een specifieke firmwareversie van SD/USB.
Zorg ervoor dat de DVCC weer is uitgeschakeld.
Raadpleeg de installateur om te controleren of het accusysteem beheerd wordt met tweedraadsbesturing (een vroegere alternatieve regelmethode van vóór DVCC) of niet:
Als er geen laad- en ontladingsbedrading is tussen het BMS, omvormer/acculaders en ladingregelaars, dan is DVCC vereist voor bovengenoemde accumerken, en dit betekent ook bepaalde minimale firmware-vereisten voor de aangesloten omvormer/acculaders en PV-ladingregelaars.
GX foutmelding #49 - netstroommeter niet gevonden
Deze waarschuwing wordt opgeroepen in een ESS-systeem als er een externe netstroommeter ingesteld wordt maar er geen meter aanwezig is. Dit waarschuwt installateurs en eindgebruikers dat het systeem niet juist ingesteld is of niet juist kan werken omdat het niet kan communiceren met de netstroommeter.
GX-fout #51 - MK3 firmware heeft update nodig
Als deze mededeling getoond wordt, dan is het aanbevolen de MK3-besturing, die in het GX-apparaat is ingebouwd, bij te werken. Deze update is vereist voor recente nieuwe functies, inclusief aggregaat start/stop opwarming- en afkoeltijden.
Ga, om dat te doen, naar de apparatenlijst en dan naar de MultiPlus-Quattro of EasySolar lijst. Daar is dit te zien:
Er bestaat een kleine kans; onze statistieken tonen dat ongeveer 5 % van die update een korte systeemherstart veroorzaakt: de omvormer/acculader kan uit- en opnieuw inschakelen.
Als dat bericht niet komt, is het systeem al bijgewerkt. Houd er rekening mee dat deze handmatige update maar eenmaal nodig is. De update moet handmatig gestart worden vanwege de kleine kans op herstarten omvormer/acculader. Toekomstige updates kunnen geïnstalleerd worden zonder soms te resulteren in een korte herstart.
18.2. FAQ
18.2.1. Q1: Ik kan mijn Multi/Quattro-systeem niet in- of uitschakelen
Om het probleem op te lossen, moet men eerst weten hoe het systeem is aangesloten. Volg dan de onderstaande stap-voor-stap instructies. Er zijn twee manieren om een Multi/Quattro systeem aan te sluiten op een Color Control GX. In de meeste systemen zullen ze direct worden aangesloten op de VE.Bus-poort aan de achterzijde van de CCGX. En, optie twee: in sommige systemen zijn ze verbonden met de Color Control GX met behulp van een VE.Bus-naar-VE.Can-interface .
Stap-voor-stap instructies indien aangesloten op de VE.Bus-poort op de CCGX
Werk de Color Control GX bij naar de meest recente beschikbare versie.
Raadpleeg blogposts op https://www.victronenergy.com/blog/category/firmware-software/
Is er een Digital Multi Control of VE.Bus BMS in het systeem? In dat geval is het normaal dat de aan/uit is uitgeschakeld.
Raadpleeg ook de VE.Bus gerelateerde opmerkingen in de CCGX handleiding
Als er een Digital Multi Control of VE.Bus-BMS op het systeem is aangesloten, onthoudt de Color Control GX het en zelfs als deze accessoires zijn verwijderd, dan blijft de aan- / uit-schakelaar nog steeds uitgeschakeld. Om het geheugen te wissen, voer dan een Systeem opnieuw detecteren uit voor de Multi of Quattro.
Voor details raadpleeg de Geavanceerd menu sectie.
Voor parallele/3-fasensystemen bestaande uit meer dan 5 eenheden: afhankelijk van de temperatuur en andere omstandigheden is het mogelijk om een systeem weer in te schakelen na het uitschakelen met de CCGX. Na het werk moet de VE.Bus-kabel losgekoppeld worden van de achterkant van de CCGX. Sluit de VE.Bus-kabel weer aan na het opstarten van het VE.Bus-systeem. De echte oplossing is het installeren van de “CCGX -dongle voor grote VE.Bus-systemen”, artikelnummer BPP900300100. Lees voor meer informatie de aansluitingsinstructies.
Stap-voor-stap instructies als aangesloten op de CCGX via de VE.Can.
Werk de Color Control GX bij naar de meest recente beschikbare versie. Zie onze blogposts in de firmware-categorie.
Werk de VE.Bus-naar-VE.Can-interface bij naar de nieuwste versie. De eenvoudigste manier om dat te doen is met behulp van remote firmware-update: het hebben van een speciaal stuk hardware, de VE.Can-USB interface, is dan niet nodig.
Is er een Digital Multi Control of VE.Bus BMS in het systeem? In dat geval is het normaal dat de aan/uit is uitgeschakeld. Zie ook de VE.Bus gerelateerde opmerkingen in de CCGX-handleiding
Als er een Digital Multi Control of VE.Bus BMS op het systeem is aangesloten en deze nu niet meer is aangesloten, onthoudt de VE.Can.bus-interface deze. Daarom zal zelfs nadat deze accessoires zijn verwijderd, de aan/uit-schakelaar nog steeds worden uitgeschakeld. Het wissen van dit geheugen is helaas zelf niet mogelijk. Neem contact met ons op zodat wij kunnen helpen.
18.2.2. Q2: Heb ik een BMV nodig om de juiste accustatus te zien?
Het hangt ervan af. Voor details raadpleeg het Laadstatus accu hoofdstuk.
18.2.3. Q3: Ik heb geen internet, waar kan ik een SIM-kaart plaatsen?
Er is geen 3G- of 4G-modem in het GX-apparaat en daarom ook geen gleuf voor een SIM-kaart. Ga naar een lokale winkel en koop een 3G/4G-router met Ethernet-poorten. Meer informatie in de blogpost link hieronder en in het bijzonder in de sectie Opmerkingen, aangezien meerdere gebruikers verschillende apparatuur uitproberen:
https://www.victronenergy.com/blog/2014/03/09/off-grid-color-control-gx-to-vrm-portal-connectivity/
18.2.4. Q4: Kan ik zowel een GX-apparaat als een VGR2/VER aansluiten op een Multi/Omvormer/Quattro?
Nee. In plaats van deze combinatie raden we ook aan om de Color Control GX te gebruiken en een 3G/4G of soortgelijke mobiele router toe te voegen. Raadpleeg Internet verbinding.
18.2.5. Q5: Kan ik meerdere Color Control GX aansluiten op een Multi / Omvormer / Quattro?
Nee.
18.2.6. Q6: Ik zie onjuiste stroomwaarden (ampères) of vermogens op mijn CCGX
Voorbeelden zijn:
Ik weet dat een belasting 40 W trekt van de Multi, maar de CCGX toont 10 W of zelfs 0 W.
Ik zie dat de Multi een belasting voedt met 2000 W, in de omvormermodus, maar er wordt alleen 1850 W van de accu afgenomen. Komt die 150 W uit het niets?
Het algemene antwoord is: de Multi en Quattros zijn geen meetinstrumenten, het zijn omvormers/acculaders, en de getoonde metingen zijn een benadering.
In detail, er zijn verschillende oorzaken voor meetonnauwkeurigheden:
Een deel van het vermogen dat door de omvormer van een accu wordt gebruikt zal verloren gaan omdat het omgezet wordt in warmteverlies: efficiëntieverliezen.
De Multi meet de stroom die uit de accu wordt getrokken niet echt. Het meet de stroom aan de uitgang van de omvormer en maakt vervolgens een aanname van het vermogen dat uit de accu wordt getrokken.
Watts vs VA: afhankelijk van de Multi/Quattro firmwareversie en de CCGX-firmwareversie, worden VA's (het resultaat van de berekening van de wisselspanning * AC stroom) of naar Watt's weergegeven. Als er WATTS moeten worden weergegeven op de CCGX , werk dan de CCGX bij naar de nieuwste versie (v1.21 of nieuwer). Zorg er ook voor dat de firmwareversie in de Multi de uitlezing van Watts ondersteunt. Minimale versies zijn xxxx154, xxxx205 en xxxx300.
Multi's/Quattro's aangesloten op de CCGX via een VE.Bus-naar-VE.Can-interface zal altijd de VA's rapporteren, Watts (nog) niet.
Als een stroomsensorassistent in een Multi/Quattro is geladen en er geen sensor is aangesloten, geeft deze ongeldige vermogen/kWh-waarden aan.
Als een stroomsensorassistent in een Multi/Quattro is geladen, zorg er dan voor dat de positie juist is ingesteld en dat de schaal overeenkomt met de dipschakelaars op de sensor zelf.
Een stroomsensorassistent meet en rapporteert VA's, geen Watt's.
Opmerkingen voor systemen met meerdere parallel-aangesloten eenheden:
CCGX versies vóór v1.20 maken gebruik van het door de master van een fase gerapporteerde vermogen en stroom, vermenigvuldigd met het aantal apparaten in die fase. Vanaf versie v1.20 worden de waarden van alle apparaten per fase opgeteld en zullen daarom nauwkeuriger zijn.
Dit onthult een bug in de firmware van de Multi indien in parallel bedrijf. CCGX v1.21 omzeilt dit, door terug te vallen op het oorspronkelijke gedrag als het de betreffende firmwareversie ziet. Voor betere metingen moeten de Multi's worden bijgewerkt. De bug is opgelost in VE.Bus-firmwareversie xxxx159, xxxx209, xxxx306. Die firmware is uitgebracht op 17 februari 2015.
Multi-firmwareversies vanaf 26xx207/xxxx300 kunnen ook de vermogenswaarden op een bepaald moment bevriezen.
Tips om meetproblemen te voorkomen:
Sluit VEConfigure niet aan terwijl de CCGX is aangesloten
De VE.Bus is geen 100 % plug and play systeem: als de CCGX wordt losgekoppeld van de ene Multi en direct aansluit op een andere, kan dit resulteren in onjuiste waarden. Om er zeker van te zijn dat dit niet het geval is, gebruik dan de optie “detecteer systeem opnieuw'' in het Multi/Quattro-menu op de CCGX .
18.2.7. Q7: Er is een menu-onderdeel, “Multi” genaamd, in plaats van de productnaam VE.Bus
Een VE.bus-systeem kan volledig worden uitgeschakeld, inclusief de communicatie ervan. Als een VE.Bus-systeem wordt uitgeschakeld en daarna de CCGX reset, kan de CCGX de gedetailleerde productnaam niet verkrijgen en toont in plaats daarvan “Multi”.
Om de juiste naam weer te krijgen, gaat dan naar het menu Multi op de CCGX en stelhet menu-item “Schakelen” in of als er een Digitale Multi Control aanwezig is, stel dande fysieke schakelaar in op Aan. Houd er rekening mee dat als er een BMS is, bovenstaande procedure alleen werkt binnen de bedrijfsspanningwaarden.
18.2.8. Q8: Er is een menu-item met de naam “Multi”, terwijl er geen omvormer, Multi of Quattro verbonden is
Als een CCGX verbonden is geweest met een VE.Bus BMS of Digital Multi Control (DMC) , zal dat onthouden worden, totdat het ‘Redetect-systeem’ wordt opgestart vanuit het CCGX-menu. Herstart de CCGXna één minuut: Instellingen → Algemeen → Opnieuw opstarten.
18.2.9. V9:Als ik het IP-adres van de Color Control GX in mijn browser invoer, zie ik een webpagina waarin Hiawatha wordt genoemd?
Ons plan is om op zijn minst een website te draaien waar instellingen gewijzigd kunnen worden en de huidige status kunt zien. Als alles werkt zoals we zouden willen, zou er een volledig functionele versie van de online VRM-portal komen die lokaal op de Color Control GX draait. Hierdoor kunnen mensen zonder internetverbinding of een soms onderbroken internetverbinding dezelfde functies en functionaliteiten hebben.
18.2.10. Q10: Ik heb meerdere zonneladers MPPT 150/70 parallel lopen. Van welke zal ik de relaisstatus in het CCGX-menu zien?
Van een willekeurige.
18.2.11. Q11: Hoe lang zou automatisch bijwerken mogen duren?
De grootte van de download is meestal rond de 90 MB. Na het downloaden worden de bestanden geïnstalleerd. Dit kan tot 5 minuten duren.
18.2.12. Q12: Ik heb een VGR met IO Extender. Hoe kan ik deze vervangen door een Color Control GX?
Het is nog niet mogelijk om de IO Extender-functionaliteit te vervangen.
18.2.13. Q13: Kan ik Remote VEConfigure gebruiken, zoals ik deed met de VGR2?
Ja, zie de handleiding VE Power Setup
18.2.14. Q14: Het Blue Power-paneel kan worden gevoed via het VE.Net netwerk, kan ik dat ook doen met een Color Control GX?
Nee, een Color Control GX moet altijd zelf worden gevoed.
18.2.15. Q15: Welk type netwerk wordt gebruikt door de Color Control GX (TCP- en UDP-poorten)?
Grondbeginselen:
De Color Control GX moet een geldig IP-adres, inclusief een werkende DNS server en gateway hebben. Standaard wordt dit opgehaald van de DHCP-server. Handmatige instellingen zijn ook mogelijk.
DNS-poort 53 UDP en TCP
NTP (tijdsynchronisatie) UDP-poort 123. NTP gebruikt een groep van servers geleverd door ntp.org, dus deze zal verbinding maken met een grote verscheidenheid aan servers.
VRM-portaal:
Gegevens worden verzonden naar de VRM Portal via HTTPS POST en GET verzoeken naar http://ccgxlogging.victronenergy.com op poort 443. Er is een optie in het menu om in plaats daarvan HTTP te gebruiken, poort 80. Houd er rekening mee dat in dat geval nog steeds gevoelige gegevens, zoals Remote Console-gerelateerde toegangssleutels, via HTTPS/443 worden verzonden.
Firmware-updates:
De CCGX maakt verbinding met https://updates.victronenergy.com/ op poort 443.
Ondersteuning op afstand en Remote Console op VRM:
Er wordt een uitgaande omgekeerde SSH-verbinding gemaakt met supporthosts.victronenergy.com als een of beide van deze functies zijn ingeschakeld. Het supporthosts.victronenergy.com-record wordt omgezet naar meerdere IP-adressen en de DNS gebruikt geo-locatie om het naar de dichtstbijzijnde server op te sturen. Deze uitgaande SSH-verbinding probeert meerdere poorten: poort 22, poort 80 of poort 443. De eerste die werkt, wordt gebruikt en als de verbinding verbroken wordt, zal hij ze allemaal opnieuw proberen.
Er is geen poortdoorschakeling of een andere instelling van de internetrouter nodig om deze functies te gebruiken.
Meer informatie over de functie ondersteuning op afstand kan gevonden worden n het volgende item met veelgestelde vragen.
Meer informatie over het oplossen van problemen met Remote Console op VRM is hier: Remote Console op VRM - Problemen oplossen.
Twee-weg communicatie (Remote VEConfig en Remote Firmware-updates):
Vóór V2.20: Gebruikt HTTPS (poort 443) naar de Pubnub-servers
v2.20 en hoger: maakt verbinding met mqtt-rpc.victronenergy.com op poort 443; en maakt ook verbinding met de mqtt{1 to 128}.victronenergy.com serverfarm. Bekijk dit document voor meer informatie.
MQTT op LAN:
Als ingeschakeld, dan wordt een lokale MQTT-broker gestart, die TCP-verbindingen op poort 8883 (SSL) en 1883 (Plain text) accepteert.
Afhankelijk van, de CCGX zal ook (proberen om) verbinding (te) maken met de Victron MQTT cloud servers. Deze verbinding gebruikt atlijd SSL en poort 8883.
Remote Console op LAN:
Remote Console op LAN vereist poort 80 (kleine website gehost op het GX apparaat). En vereist ook poort 81, die de luisterpoort is voor de websocket tunnel naar VNC.
Modbus TCP:
Indien ingeschakeld, luistert de Modbus TCP-server naar de gemeenschappelijke aangewezen poort voor Modbus TCP, namelijk 502.
SSH Root-toegang
Poort 22 - raadpleeg de bekijk de Venus OS root-toegang documentatie..
Dit is een software ontwikkelaars functie.
18.2.16. Q16: Wat is de functionaliteit achter het menu-item Remote Support (SSH) in het Ethernet-menu?
Als ingeschakeld, dan opent de Color Control GX een SSH-verbinding met onze beveiligde server, met een omgekeerde tunnel terug naar de Color Control GX. Via deze tunnel kunnen Victron-technici inloggen op de Color Control GX en ondersteuning op afstand uitvoeren. Dit functioneert als de Color Control GX is geïnstalleerd op een internetverbinding. De verbinding werkt zelfs als deze achter een firewall is geïnstalleerd.
De SSH-verbinding is uitgaand naar poort 80, 22 of 443 op supporthost.victronenergy.com, en wordt omgezet in meerdere IP-adressen en is afhankelijk van de locatie. De functie ondersteuning op afstand is standaard uitgeschakeld.
18.2.17. Q17: Ik zie geen ondersteuning voor VE.Net-producten in de lijst, komt dat nog?
Nee.
18.2.18. Q18: Wat is het datagebruik van de Color Control GX?
Datagebruik is sterk afhankelijk van de hoeveelheid verbonden producten, het gedrag en het gebruik van die producten. De onderstaande metingen zijn slechts een indicatie, en afkomstig van een systeem met één CCGX, één Multi, één BMV en één MPPT. Loginterval ingesteld op 15 minuten. Als er gebruikt gemaakt wordt van een dure databundel , maak dan een terugval mogelijkheid.
Dataverbruik per maand:
VRM-logging: 15 MB-download , 45 MB-upload
Remote Support: 22 MB-download, 40 MB-upload
Update-controles: 8 MB-download, 0,3 MB-upload (Dit is de update zelf niet.)
2-richtingcommunicatie: 26 MB-download, 48 MB-upload
De genoemde megabytes bevatten niet het downloaden van een Color Control GX-firmware-update. Firmware-updates van 60 MB zijn niet ongewoon.
18.2.19. Q19: Hoeveel wisselstroomsensoren kan ik aansluiten op één VE.Bus-systeem?
Het huidige maximum is 9 sensoren (vanaf Color Control GX v1.31). Houd er rekening mee dat elk afzonderlijk moet worden ingesteld met een assistent in de Multi of Quattro waarop het is aangesloten.
18.2.20. Q20: Problemen met Multi die niet start indien CCGX is aangesloten. Let op bij het aanzetten van de CCGX AC-uitaansluitklem van een VE.Bus-omvormer, Multi of Quattro
Zorg ervoor dat op het GX-apparaat en de MultiPlus de nieuwste firmwareversie uitvoeren.
Als de CCGX wordt gevoed vanuit een AC-adapter die aangesloten is op de AC-uitgangspoort van een VE.Bus-product (Omvormer, Multi of Quattro), dan zal er een impasse optreden nadat het VE.Bus-product om welke reden dan ook worden uitgeschakeld (na een operationele fout of tijdens een black start). De VE.Bus-apparaten zullen niet opstarten totdat de CCGX van stroom wordt voorzien... De CCGX zal echter ook niet opstarten totdat het van stroom wordt voorzien. Zie FAQ voor meer informatie hierover.
Deze impasse kan worden verholpen door de VE.Bus-kabel van de CCGX kort los te koppelen.De VE.Bus-producten zullen dan onmiddellijk beginnen met opstarten.
Deze impasse kan op twee manieren worden vermeden:
Voed de CCGX van de accu; of
Verwijder pen 7 in de VE.Bus-kabel aangesloten op de CCGX
Door pen 7 van de VE.Bus kabel naar de CCGX (bruin/wit volgens standaard RJ45 ethernetkabel kleurcodering) te verwijderen, kunnen de VE.Bus-producten opstarten zonder te wachten op het opstarten van de CCGX.
Houd er rekening mee dat bij gebruik van een Redflow ZBM2/ZCELL-accu, pen 7 moet worden verwijderd, zelfs als de CCGX met gelijkstroom wordt gevoed, om dezelfde impasse te voorkomen op momenten dat het Redflow-accucluster 0% laadstatus heeft.
Het nadeel van het verwijderen van pen 7 is dat het uitschakelen van het VE.Bus-apparaat minder effectief zal zijn: hoewel het stopt met laden en omvormen, zal het nog steeds in de standby-modus staan en daarom meer stroom uit de accu trekken dan als pen 7 op zijn plaats is. Meestal is dit alleen relevant in Nautische of Automotive systemen waar het normaal is om het VE.Bus-apparaat regelmatig uit te schakelen. Voor dit soort systemen raden wij aan om pen 7 niet te verwijderen, maar de CCGX gewoon te voeden vanuit de accu.
18.2.21. Q21: Ik hou van Linux, programmeren, Victron en de CCGX. Kan ik meer doen?
Ja, dat kan! We zijn van plan om bijna alle code als open source gratis uit te geven, maar zo ver zijn we nog niet. Wat we vandaag kunnen bieden is dat veel delen van de software in script of andere niet-geprecompileerde talen zijn, zoals Python en QML, en daarom beschikbaar zijn op de Color Control GX en eenvoudig zijn te wijzigen. Root-wachtwoord en meer informatie is hier beschikbaar.
18.2.22. Q22: Hoe verander ik het logo
Typ het volgende adres in op de webbrowser van een apparaat dat op hetzelfde netwerk is aangesloten. Dit adres als sjabloon gebruiken: http://[ip-here]/logo.php (het IP-adres van het apparaat tussen de vierkante haakjes invoeren). Het IP-adres kan worden gevonden door naar Instellingen → Ethernet of WiFi te gaan. Kies een afbeeldingsbestand van het apparaat zodra de pagina is geladen. Start het CCGX opnieuw op.
18.2.23. Q23: Multi herstart de hele tijd (na elke 10 sec)
Controleer de aansluiting van de remote schakelaar op de Multi Control PCB. Er moet een draadbrug zijn tussen de linker en middelste aansluitklem. De CCGX schakeld over naar een lijn die de voeding van het Multi Control Board mogelijk maakt. Na 10 seconden komt deze lijn vrij en neemt de Multi het van daar over. Als de remote schakelaaraansluiting niet aangesloten is, kan de Multi zijn eigen voeding niet overnemen. De CCGX zal het opnieuw proberen. De Multi zal opstarten en na 10 seconden stoppen, enzovoort.
18.2.24. Q24: Wat is Fout #42?
Als het GX-apparaat fout #42 vertoont - Hardwarefout. In dat geval is de flash-opslag op het apparaat beschadigd. Als gevolg hiervan worden instellingen niet opgeslagen (opnieuw opstarten reset terug naar standaard) en zullen andere problemen toenemen.
Deze fout kan niet worden hersteld in het veld of door reparatieafdelingen. Neem contact op met de dealer voor een vervanging.
Firmwareversies tot v2.30 hebben de fout niet gemeld. Sinds v2.30; het is zichtbaar op het apparaat zelf (in de GUI) en op de VRM-portal.
18.2.25. V25: Mijn GX-apparaat wordt automatisch opnieuw opgestart. Waardoor gebeurt dit?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een GX-apparaat automatisch opnieuw opgestart wordt.
Een van de meest voorkomende oorzaken is een communicatie-onderbrekeing met het online VRM-portal.
Dit is echter alleen het geval als de optie "Apparaat opnieuw opstarten als er geen contact is" (standaard uitgeschakeld) in de instelling van het online VRM-portal is ingeschakeld. Als er gedurende enige tijd geen contact is met het VRM-portal (tijdsduur ingesteld in “resetvertraging contactonderbreking”), zal het GX-apparaat automatisch opnieuw opgestart worden. Dit proces wordt herhaald totdat de communicatie met het VRM-portal is hersteld. Raadpleeg ook hoofdstuk Dataloggen naar VRM - Netwerk-watchdog: automatisch opnieuw opstarten.
Controleer de netwerkverbinding tussen het GX-apparaat en de router. Raadpleeg Probleemoplossing datalogging.
Gebruik bij voorkeur een ethernet verbinding tussen het GX-apparaat en de router.
Tethered- of hotspot-verbindingen, bijv. met een mobiele telefoon, zijn niet betrouwbaar en worden vaak onderbroken of herstellen de verbinding niet automatisch nadat deze is verbroken. Daarom wordt deze methode niet aanbevolen.
Andere veel voorkomende redenen die ervoor zorgen dat het GX-apparaat automatisch opnieuw opgestart wordt, zijn:
Overbelasting van het systeem (CPU, geheugen of beide).
Om een overbelasting van het systeem betrouwbaar te kunnen detecteren, is er de D-Bus Round Trip Time (RTT)-parameter, en deze parameter is beschikbaar op het VRM-portal. Zie onderstaande afbeelding hoe dit in VRM wordt ingesteld.
Een RTT-waarde tussen 1 en 100 ms is prima, alhoewel 100 ms al behoorlijk hoog is.
RTT-pieken die af en toe voorkomen vormen geen probleem. Voortdurend meer dan 100 ms is wel een probleem en vereist nader onderzoek.
Als de oorzaak een overbelasting van het systeem is, zijn er twee oplossingen:
Koppel de apparaten los om de belasting te verminderen, wat bijbehorende nadelen heeft.
Of vervang het GX-apparaat met een krachtiger exemplaar. In het huidige productaanbod - zie ons Victron GX-productaanbod -, is de Cerbo GX & Cerbo-S GX (veel) krachtiger dan de CCGX en de Venus GX.
Opmerking
Het af en toe automatisch opnieuw opstarten van een systeem is niet schadelijk voor de levensduur of de prestaties van het systeem. Het belangrijkste gevolg is een (tijdelijke) verstoring van de bewaking.
Hoe een widget maken in het VRM-portaal om de retourtijd van de D-Bus af te lezen:
Maak verbinding met het VRM-portal met behulp van een browser.
Klik links in het menu op het tabblad Geavanceerd.
Klik rechtsboven op het widget-pictogram.
Ga omlaag naar Aangepaste widget en klik erop om een nieuwe aangepaste widget te maken.
Geef het een passende naam, selecteer "Gateway" uit de Selecteer apparaat-lijst en "D-Bus round trip time" uit het vervolgkeuzemenu Selecteer parameter.
Nadat er Opslaan is geklikt, verschijnt de nieuwe widget onder het tabblad Geavanceerd.
Tip: Houd de tijdsperiode zo kort mogelijk om een hoge resolutie van de retourtijd te realiseren.
18.2.26. GPL-aantekening
De software in dit product bevat auteursrechtelijk beschermde software die onder de GPL is gelicentieerd.De corresponderende broncode van ons verkregen worden na een periode van drie jaar na onze laatste verzending van dit product.