Een vergelijking tussen Mono, Poly, PERC en Dubbele PV-modules.
Dit is een praktijktest en de resultaten zijn specifiek voor deze installatie op deze locatie. Graag onderzoeken wat de beste oplossing is voor de eigen situatie, want de resultaten kunnen verschillen naargelang de omgevingsinvloeden.
Totale zonneopbrengst per 27/03/2023 toen de resultaten opnieuw werden ingesteld:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-oost: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Het is gewoon magisch als u uw boot van de trailer haalt en erop uitgaat. Of u nu gaat vissen, wakeboarden of eilandhoppen voor een paar dagen, varen betekent vrijheid. U wilt hetzelfde gevoel behouden als het om energie gaat. De vrijheid om uw telefoon op te laden en uw favoriete muziek af te spelen, waar u ook bent. De slimme energieoplossing van Victron biedt die vrijheid voor elke kleine boot.
Stelt u zich voor dat u met een vriend een weekend gaat vissen. De buitenboordmotor brengt uw kleine boot naar het midden van het meer. De vangst van de dag is het diner dat u bereidt voordat u gaat kamperen op een klein eiland.
Laten we eens kijken naar het Optimal Energy-plan dat u zal helpen te genieten van een comfortabele reis.
Zelfs een kleine boot is afhankelijk van elektrische apparatuur. Alles in de boot draait op gelijkstroom, maar u wilt een stopcontact om een telefoon of laptop op te laden. Alle elektrisch apparaten gebruiken een bepaalde hoeveelheid Watt. Het optellen van de Watts is echter slechts de helft van het verhaal. Tijd is net zo belangrijk. Je hebt misschien 100 W aan lampen aan boord, maar ze staan slechts voor een beperkte tijd aan. Een kleine koelbox verbruikt zo'n 50 W, maar staat wel de hele tijd aan.
Om u te inspireren hebben we 2 voorbeelden voor systemen beschreven op basis van 'normaal' en 'zwaarder' energieverbruik.
Lampen kunnen 100 W per uur verbruiken, maar worden slechts 4 uur per dag aangezet.
100 W x 4 uur = 0,4 kWh/dag
Een koelbox verbruikt 50 W per uur, maar staat de hele dag aan (koelt slechts een ½ dag)
50 W x 24 uur/2 = 0,6 kWh / dag
Je wilt de motor niet de hele tijd laten draaien. Het zal de vissen afschrikken. De oplossing is om energie op te slaan in een serviceaccu die de omvormer vervolgens omzet naar 230 V. De accu kan onderweg worden opgeladen met walstroom en stroom van de dynamo. Als u van plan bent om meerdere dagen te reizen, zorg er dan voor dat uw accu voldoende capaciteit heeft om u als vuistregel voor 48 uur te ondersteunen.
De opslagcapaciteit van een lithiumaccu moet twee keer het dagelijkse stroomverbruik zijn.
Vanwege de ± 50% kleinere ontladingscapaciteit moet de opslagcapaciteit van een loodzuuraccu vier keer zo groot zijn als het dagelijkse stroomverbruik.
De omvormer moet voortdurend worden aangepast aan de gemiddelde belasting en afgestemd zijn op de verwachte piekstroom. Onze omvormers kunnen dit prima aan (gemiddeld 2 x hun continue stroom).
Normale en zwaardere vermogensprofielen in kWh, gebaseerd op het dagelijkse energieverbruik, dat evenredig moet zijn aan de hoeveelheid opgewekte energie.
Opslagaccu's in Ah verdubbelen de capaciteit met gebruik van loodzuuraccu's .
Hoe worden de systeemontwerp overwegingen in een robuust systeem vertaald?
Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:
As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.
All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Zie al onze Battery Management SystemsEen accumonitor is als een brandstofmeter voor de accu. Het registreert hoeveel stroom verbruikt en geladen is. De accumonitor berekent de laadstatus, de overgebleven capaciteit en de tijd totdat de accu leeg is. De accuspanning geeft geen nauwkeurige indicatie over de laadtoestand (zeker niet onder belasting). Een accumonitor doet dat wél.
Victron Energy accumonitors bewaren historische gegevens zoals het aantal laadcycli, diepste ontlading, hoogste spanning, laagste spanning enz. De accu monitor waarschuwt bij kritieke toestanden zoals lage spanning of laadtoestand en kan zelfs afsluiten of een aggregaat starten om dure accu schade te voorkomen.
Victron biedt accubewakers met of zonder beeldscherm. De smart-versies stellen u in staat om met behulp van onze gratis VictronConnect-app de gedetailleerde gegevens te volgen en de instellingen aan te passen.
De meeste lithiumsystemen hebben een accubeheersysteem nodig, waarmee informatie over de accu naar het grotere systeem kan worden gevoerd. Op deze manier kan een accubewaker overbodig worden. Ga naar Accubeheersysteem voor meer informatie. Bekijk al onze Accumonitors
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.
De BatteryProtect verbreekt de verbinding van de accu met niet essentiële belastingen voordat de accu beneden een vooraf ingestelde minimum spanning is. (volledig ontladen beschadigd de accu) of voordat er onvoldoende vermogen over is om de motor te starten.
Victron Energy BatteryProtect biedt meer. Ingebouwde uitschakelvertragingen zorgen ervoor dat vitale elektronica niet per ongeluk worden losgekoppeld, bijv. als er een korte daling van de spanning plaatsvindt als de motor gestart wordt. Alles wordt ook weer automatisch opnieuw gekoppeld als de accu voldoende is opgeladen.
De BatteryProtect heeft een Remote schakelaar, zodat hij via een BMS of door een schakelaar aan/uit gezet kan worden. De Smart versie is te programmeren met de VictronConnect app.
The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.
This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).
Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.
When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.
See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.
Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.
A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:
Battery chargers recharge batteries (DC) when plugged into shore power (AC).
At the same time the Victron Energy battery chargers can also power devices directly.
All Victron Energy battery chargers are developed for professional duty. Our advanced multi step charging algorithms get the best out of your battery, giving the battery the power it needs, maintaining its health, ensuring better performance... and a longer life.
Smart models work with VictronConnect, so you can check the status and configure all settings of your battery charger remotely via Bluetooth. Chargers with different waterproof ratings (IP rating) are also available. Our wide range of models makes it easy to select the right charger, saving you the cost of having to buy a larger one.
Bekijk al onze ladersThe house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.
The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.
The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.
Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doHet stroomverbruik varieert van boot tot boot en van eigenaar tot eigenaar, zelfs op kleine boten. Hier zijn twee voorbeelden - met een normaal en zwaarder dagelijks energieverbruik - hoe een Optimal Energy-plan er voor een kleine boot uit zou kunnen zien.
Houd er rekening mee dat veel meer factoren bij het ontwerpen en installeren van uw optimale oplossing komen kijken: uw Victron Professional helpt u daar graag bij.
Ons gevestigde wereldwijde netwerk van lokale Victron Professionals is toegewijd u te helpen bij het vinden van een optimale oplossing voor uw uitdaging.
Bij Victron vinden we het belangrijk dat klanten snel en vakkundig worden geholpen. Dit is de reden waarom ons wereldwijde netwerk van Victron Professionals de hoogste technische knowhow heeft en zich inzet om zo snel mogelijk reparaties uit te kunnen voeren,
zodat u uw reis kunt beginnen of voortzetten, waar u ook heen gaat.