9. Probleemoplossing en ondersteuning
Bij onverwacht gedrag of vermoede productfouten bekijk dan dit hoofdstuk.
Start met de hier beschreven algemene problemen te controleren. Als het probleem blijft aanhouden, neem dan contact op met de leverancier (Victron-verkoper of -distributeur) voor technische ondersteuning.
Als niet zeker is met wie contact op te nemen of als de leverancier onbekend is, ga dan naar de Victron Energy Support-webpagina.
9.1. Bekabelingsproblemen
Kabels worden warm
Dit kan veroorzaakt worden door een bedrading- of aansluitprobleem. Controleer het volgende:
Controleer of alle kabelaansluitingen zijn aangedraaid met een aanhaalmoment van 14 Nm (17 Nm voor het M10 model).
Controleer of alle zekeringaansluitingen zijn aangedraaid met een aanhaalmoment van 14 Nm (17 Nm voor het M10 model).
Controleer of de kernoppervlakte van de kabel groot genoeg is voor de stroom door die kabel.
Controleer of alle kabelschoenen correct zijn gekrompen en vast genoeg zijn.
Andere bekabelingsproblemen
Voor extra informatie over problemen die kunnen ontstaan door slechte of foutieve bekabeling, kabelaansluitingen of bekabeling van accubanken, raadpleeg het Wiring Unlimited boek.
9.2. Zekeringproblemen
Voor extra informatie over problemen die kunnen ontstaan door incorrecte zekeringwaardes of -types, raadpleeg het Wiring Unlimited boek.
Rode zekering-LED aan
Dit wordt veroorzaakt door een doorgebrande of ontbrekende zekering. Het kan ook veroorzaakt worden als de zekering niet goed werkt of de aansluitingen los zitten. De Lynx Distributor meet de spanning over elke zekering. Zodra het meer dan 0,5 V is, wordt de zekering gemarkeerd als doorgebrand en als de spanning lager is dan 0,3 V wordt deze gemarkeerd als ok.
In geval van een doorgebrande of niet goed werkende zekering - vervang de zekering.
In het geval van een ontbrekende zekering, omdat het circuit ongebruikt is - plaats een zekering in de ongebruikte plek.
In het geval van een losse aansluiting - controleer of beide zekeringaansluitingen zijn aangedraaid met een aanhaalmoment van 14 Nm.
Rode zekering-LED af en toe aan
Dit komt waarschijnlijk door een losse of slechte zekering. Raadpleeg de vorige paragraaf.
De zekering ontbreekt in de VictronConnect-lijst
Controleer de naam van de zekering met de VictronConnect-app. Als het veld van de zekeringnaam leeg is dan zal de zekering worden genegeerd en dus niet worden bewaakt.
Zekering brandt door zodra een nieuwe zekering is geplaatst
Controleer het DC-circuit dat is verbonden op die zekeringen op het volgende:
Controleer of er een kortsluiting is.
Controleer of er een defecte belasting is.
Controleer of de stroom in het circuit niet groter is dan de waarde van de zekering.
Doorgebrande accuzekering wordt niet meteen gedetecteerd
Als accu's zijn aangesloten op meerdere Lynx-verdeelcircuits en één van de accuzekeringen brandt door, zal de zekeringbewaker niet een voldoende hoge spanning over de zekering meten om een alarm door een defecte zekering te activeren, totdat de accu wordt opgeladen of ontladen.
Doorgebrande accuzekering wordt niet gedetecteerd
De zekeringbewaker in Lynx Distributor-modules met oudere firmware (voor serienummer HQ1909) kunnen geen doorgebrande zekering detecteren als accu's zijn aangesloten op meerdere Lynx Distributor-circuits.
9.3. Lynx Distributor operationele problemen
Gaat niet aan (geen LED's)
De elektronica die de zekeringdetectiecircuits en de Lynx-distributeur voedt, krijgt zijn spanning van een Lynx Smart BMS of van een Lynx VE.Can via de RJ10-kabel. Als de spanning correct is ingeschakeld, moet de voedings-LED groen, geel of rood worden. Als er geen LED's aan gaan controleer het volgende:
Controleer of de RJ10-kabel is verbonden en of er een Lynx Shunt VE.Can of een Lynx Smart BMS in het systeem is.
In het geval van een Lynx Smart BMS kan het ook zijn dat de Lynx Distributor uitgeschakeld is door het Lynx Smart BMS vanwege een lege accu of dat de Lynx Smart BMS remote aan / uit schakelaar op uit staat. Raadpleeg voor meer informatie de Lynx Smart BMS-handleiding.
Gele voedings-LED
Dit gebeurt als de positieve rail geen spanning krijgt, maar de Lynx Distributor nog steeds spanning krijgt via de RJ10-kabel. Een veelvoorkomende oorzaak is dat de hoofdzekering in de Lynx Shunt VE.Can of een externe hoofdzekering doorgebrand is.
Niet in staat te communiceren
Communicatie met de Lynx Distributor is alleen mogelijk in combinatie met een Lynx Smart BMS. Verbind de VictronConnect-app met het Lynx Smart BMS en controleer of de Lynx Distributor in de app te zien is. Controleer het serienummer van de Lynx Distributor, het moet HQ1909 of hoger zijn om te kunnen communiceren.
Controleer of alle Lynx Distributors spanning krijgen; de voedings-LED's moeten ingeschakeld zijn.
Controleer de integriteit van alle RJ10-kabels en controleer of ze correct zijn ingestoken.
Controleer hoeveel Lynx Distributors worden gebruikt. Het is niet mogelijk om tegelijkertijd te communiceren met meer dan 4 Lynx Distributors.
Controleer de adressen van elke Lynx Distributor en controleer of alle DIP-schakelaars correct zijn ingesteld. Elke van de 4 Lynx Distributors heeft een uniek adres nodig. Als meerdere Lynx Distributors hetzelfde adres hebben zal maar één van hen zichtbaar zijn. De anderen met hetzelfde adres zullen ontbreken.
Lynx Distributor namen niet opeenvolgend
Er is een fout gemaakt tijdens het instellen van de DIP-schakelaars.
De VictronConnect-app “DISTRIB”-lijst laat Distributor niet in gebruik zien
Dit kan komen doordat het Lynx Smart BMS de Lynx Distributor uit heeft gezet of de Lynx Distributor niet is verbonden met de RJ10-kabel.
Communicatie verbroken
Dit alarm gaat af als een Lynx Distributor bij het opstarten werd gedetecteerd door het Lynx Smart BMS , maar het Lynx Smart BMS kan de Lynx Distributor niet langer zien.Het Lynx Smart BMS stuurt elke 250 ms een bericht naar alle Lynx Distributors en als de Lynx Distributor niet antwoordt, gaat het communicatie verbroken alarm af. De meest waarschijnlijke oorzaak van dit alarm is dat de RJ10-kabel losgekoppeld is.